Kan de overheid aangeklaagd worden voor vrijheidsberoving door de files die zij mede veroorzaakt?

De overheid houdt netto meer over aan het autogebruik dan dat zij investeert in het faciliteren / ondersteunen ervan. Op die manier is dus mede schuldig aan het veroorzaken van files. Een file kan gezien worden als het beroven van vrijheid, zeker die files die ontstaan door ondercapaciteit. Kan daarmee de overheid aangeklaagd worden voor vrijheidsberoving van een kennelijk kleine groep mensen die zich niet goed kunnen verweren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

In principe kun je de overheid altijd aanklagen of een klacht indienen bij de taionale ombudsman. Maar of je heel veel kans maakt betwijfel ik. Je bent niet verplicht om in de file aan te sluiten, je kunt omrijden, eerder of later vertrekken enz.
persoonlijk zou ik meer zien in het aanklagen van de veroorzaker van een file bij een ongeluk of bv gekantelde vrachtauto. Maar als je dat voor elkaar kan krijgen wordt het verzekeringswerk, en dus betaald door iedereen, ook jezelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij niet, er is namelijk geen sprake van een eenduidige oorzaak-gevolg relatie. De files ontstaan niet puur vanwege ondercapaciteit, maar altijd door meerdere oorzaken. Veel mensen die op dezelfde tijd op weg gaan, twee inhalende vrachtwagens in het drukke ochtendverkeer, stoplichten etc. etc. Dat zijn allemaal oorzaken waar de overheid weinig of geen invloed op heeft, dus kunnen ze daar ook niet voor aangeklaagd worden.