De nagel (als in spijker) verwijst naar Gunung Tidar (de Tidar berg - hoewel deze maar zo'n 100 m hoog is), welke in Magelang ligt. Gunung Tidar staat ook bekend als Pakuning Pulau Jawa, ofwel de Nagel van Java. Volgens legende hebben de goden deze nagel geplaatst om Java aan de aarde te verbinden zodat het eiland niet zal disintegreren of zinken.

De 3 witte strepen verwijzen naar het feit dat Magelang op een punt ligt waar 3 bestuurlijke eenheiden elkaar ontmoeten: Semarang, Purworejo, en Yogyakarta.

De gouden cirkel verwijst naar de bergen rondom de stad.

Overigens is het wapen op de postzegel het oude koloniale wapen. De afbeelding hieronder toont het huidige wapen van de stad, waarin de nagel en de witte strepen nog steeds aanwezig zijn.