Kan iemand mij verklaren hoe het mogelijk was de speech van Obama en Rutte simultaan te ondertitelen?

Bij het afscheid van Obama en Rutte in Den Haag werden er zelfs teksten ondertiteld die nog gesproken moesten worden!! Hoe kan dit? Misschien was de uitzending toch niet zo rechtstreeks

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Volgens mij worden zulke uitzendingen altijd met een paar minuten vertraging uitgestraald. Dan kan er ingegrepen worden als er iets mis mocht gaan.
Utrecht
10 jaar geleden
En de teksten zijn vooraf bekend. Of dacht je dat Obama zijn teksten ter plekke bedenkt (of zelf schrijft)?

Antwoorden (2)

Er zit een vertraging in van enkele seconden, maar diegene die ondertiteld die hebben een soort typemachine die niet alleen losse letters typt maar lettergrepen, dat gaat veel sneller
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ondertitelen van een speech gebeurt meestal vooraf. De tekst van de toespraak wordt onder embargo verstrekt, en vertaald.
Zelfs bij persconferenties is het niet ongebruikelijk dat de te stellen vragen vooraf ingediend moeten worden, zodat degene die ze zal beantwoorden ruim de tijd krijgt een mooi antwoord te formuleren (en vertalers de tijd een ondertiteling voor te bereiden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de antwoorden. Het is me geheel duidelijk geworden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Persconferenties worden live ondertiteld ! Er zijn veel te veel onverwachte interacties van mensen om dit vooraf te kunnen scripten. Zoals in het antwoord van grijze al te lezen is lijkt de ondertiteling synchroon te lopen doordat het beeld enige seconden of zelfs minuten vertraagd is. Toespraken worden inderdaad al vooraf vertaald, maar ook daar wordt live nog het een en ander bijgestuurd om onverwachte gebeurtenissen e.d. ook te kunnen vertalen. Het is meer dan even vooraf vertalen en dan op 'play' drukken.