Waar komt de tomaat in het logo van de SP vandaan?

Waar komt dit symbool vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha geniaal :D

Het beste antwoord

De partijleiding zette in 1993 de meest gedurfde stap in haar bestaan. In plaats van de kiezer voor te houden dat het met de SP aan de macht allemaal veel beter wordt, kiest de partij voor de positie van de tegenpartij. Symbool van de nieuwe aanpak wordt de tomaat. Boordevol gezonde vitamines, maar ook een geducht protestwapen tegen slecht politiek toneel.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De tomaat is het teken van protest, en aangezien de SP is opgericht als protest tegen onrecht, is de tomaat daar het symbool van geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens wiki:
Sinds 1994 gebruikt de SP een tomaat als logo. Deze staat volgens de SP symbool voor protest.

Toegevoegd na 13 minuten:
Van de site van de SP:

Om de parlementaire doorbraak daadwerkelijk te bewerkstelligen zet de partijleiding in 1993 de meest gedurfde stap in haar bestaan. In plaats van de kiezer voor te houden dat het met de SP aan de macht allemaal veel beter wordt, kiest de partij voor de positie van de tegenpartij. ‘Stem tegen, stem SP’ wordt de provocerende slagzin. De boodschap is: als je niet instemt met de heersende politiek, stem dan op ons, dan laten wij in het parlement een duidelijke ‘tegenstem’ horen. Voor zoiets heb je niet direct een meerderheid nodig, want zelfs één mens kan dat geluid laten horen. Symbool van de nieuwe aanpak wordt de tomaat. Boordevol gezonde vitaminen maar ook een geducht protestwapen tegen slecht politiek toneel.