Waar dien ik ergens anders een klacht in over mijn eigen gemeente?

Hallo,

Wij hebben in onze gemeente 2 BOA's rondlopen die mensen onterecht behandelen (bejegenen en beledigen, of pesten met onterechte boetes) en er later over liegen, er is al een petitie opgestart met 1300 tekeningen maar de gemeente blijft achter deze 2 BOA's staan omdat ze het ontkennen. Ook lijkt het alsof ze geen schade op willen lopen.

Aangezien het bestuur klein is en veel vriendjespolitiek bevat en de klachten bij de gemeente zelf gebagatelliseerd worden (verworpen of weggelachen) heeft het geen zin bij de gemeente zelf aan te kloppen. Ook tegen landelijke pers en tijdens debatten ontkennen ze veel.

Is er een ander meldpunt waar wij heen kunnen om een klacht over de gemeente in te dienen, die dan een onderzoek kunnen starten naar de waarheid?

Mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hallo, contact: de Ombudsman vrg Ludgardon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat kan overigens niet alleen de Nationale ombudsman zijn, maar ook de gemeentelijke ombudsman. Die is ook onafhankelijk, of zou dat in theorie toch moeten zijn. Overigens heeft niet iedere gemeente een gemeentelijke ombudsman (of -vrouw).

Andere antwoorden (2)

De Nationale ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Hij doet zijn werk samen met zo’n 170 medewerkers. Op dit moment is de Tweede Kamer op zoek naar een nieuwe ombudsman na het vertrek van Alex Brenninkmeijer. Tot die tijd is Frank van Dooren waarnemend ombudsman. Substituut-ombudsmannen zijn Addie Stehouwer en Kinderombudsman Marc Dullaert. Wij helpen niet alleen burgers die een probleem hebben met de overheid. We leggen overheidsinstanties ook uit hoe ze moeten handelen. Bij problemen of klachten start de Nationale ombudsman een onderzoek. Alle betrokkenen zijn verplicht om aan onze onderzoeken mee te werken.

http://www.nationaleombudsman.nl/

Of bel: 0800 33 55 555
Antoni
10 jaar geleden
De vraagsteller zou niet alleen bij de Nationale ombudsman terecht moeten kunnen, maar ook bij de gemeentelijke ombudsman. Die is ook onafhankelijk, of zou dat in theorie toch moeten zijn. Overigens heeft niet iedere gemeente een gemeentelijke ombudsman (of -vrouw).
Start een officiele klachtenprocedure op basis van de Algemene wet bestuursrecht.