Ik denk dat je moet spreken van een (burger)opstand.
De bevolking voert geen oorlog maar komt in opstand tegen het regime van Kadhafi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar, de troepen die er heen zijn gestuurd, en de afschaffing van het 'staak-het-vuren' gebeuren.. dat lijkt me net iets meer dan de bevolking die in opstand komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zo. Maar spreek je niet van een burgeroorlog als ook de bevolking gaat vechten? Met wapens e.d?
Dit is tot nu toe eenzijdig geweld, maar kan natuurlijk gemakkelijk uitlopen op een burgeroorlog.

Andere antwoorden (3)

Ik noem het een startende oorlog maar dat is mijn mening ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker een burger oorlog
13 jaar geleden
OPEN-WAR, helemaal nu die doorgedraaide gek van een Khadaffi alle andere landen die zich ermee zouden gaan bemoeien, heeft bedreigd.

Ik weet niet of je het wel een burgeroorlog kunt noemen, omdat er niet sprake is van een oorlog door burgers tegen burgers, maar meer van een oorlog door burgers tegen de gevestigde "orde" (ahum).