Is er een verschil tussen een gebiedscommissie en een deelraad?

In Rotterdam worden de deelraden vervangen door gebiedscommissies. Is dit puur een naamswijziging of is er een wezenlijk verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De deelgemeentebesturen namen zelf besluiten, dat doen de commissies niet. De commissies gaan in gesprek met bewoners en adviseren het gemeentebestuur over de aanpak van hun wijken en buurten.

De commissieleden praten met de bewoners en ondernemers in hun gebied. Uit die gesprekken blijkt wat er leeft in de wijk en wat bewoners willen dat er gebeurt. Met die ideeën maakt de gebiedscommissie een gebiedsplan voor vier jaar. Dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring worden de plannen uitgevoerd. Het gebiedsplan kan jaarlijks bijgesteld worden. Bewoners kunnen met hun vragen en ideeën altijd terecht bij hun gebiedscommissie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, er zijn grote verschillen tussen gebiedscommissies en deelraden. Er is zeker niet alleen een naamswijziging!

De grootste verandering is dat er een bestuurslaag wordt afgeschaft. Per 19 maart 2014 zullen niet alleen de deelgemeenten in Rotterdam verdwijnen, ook de stadsdelen in Amsterdam zullen worden opgeheven. Jarenlang vormden de deelgemeenten en stadsdelen een vierde bestuurslaag in het nationale bestuur van Nederland na het Rijk, de provincies en de gemeenten. Daarnaast bestaan er nog waterschappen, die ook een bestuurslaag vormen.

De deelgemeenten en stadsdelen waren politieke arena’s waarin politieke partijen na verkiezingen coalities vormden om zo het dagelijks bestuur te kunnen vormgeven. De deelraden controleerden de dagelijkse besturen. In de deelraden zaten volksvertegenwoordigers van zowel de coalitiepartijen als van de oppositiepartijen.

De gebiedscommissies vormen een onderdeel van het gemeentebestuur. De leden van de gebiedscommissies kunnen vertegenwoordigers van politieke partijen zijn, maar mensen kunnen ook op persoonlijke titel lid worden van een gebiedscommissie, op voorwaarde natuurlijk dat zij voldoende stemmen hebben gekregen bij de verkiezingen.

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, en de gebiedscommissies vormen samen de gemeentelijke overheid. De gebiedscommissies maken samen met inwoners, ondernemers en andere partners in de wijk een gebiedsplan. Het gaat met name om plannen om de wijk te verbeteren zoals de veiligheid, voorzieningen en de buitenruimte. Elke commissie legt haar eigen gebiedsplan als een advies vanuit de wijk voor aan de gemeenteraad, die de kaders stelt en beslist over de toekenning van middelen.

De gebiedscommissies hebben een nadrukkelijke taak om de bewoners op allerlei manieren te betrekken bij het maken van plannen voor de wijk. Zij moeten participatie organiseren en initiatieven van wijkbewoners stimuleren.

De gebiedscommissies zullen uit minder leden bestaan dan de deelgemeenten en de stadsdelen eerder hadden in hun besturen en raden. Daardoor zal de opheffing van de deelgemeenten en de stadsdelen ook aanzienlijke kostenbesparingen opleveren.
Antoni