Waarom gaat Rotterdam de stemmen hertellen?

Terwijl de echte fouten hiermee niet ontdekt worden!

We weten bij de verkiezingen in Rotterdam zijn fouten gemaakt: sommige mensen hebben meerdere stemmen uit kunnen brengen, anderen zijn geronseld om op een bepaalde partij te stemmen, soms tot in het stemhokje.

In een bananenrepubliek moeten dat de verkiezingen opnieuw (= weer naar de stembus!), omdat mensen niet voldaan is aan het basisprincipe van de parlementaire democratie:
1 mens 1 onafhankelijke stem

Sommige mensen hebben nu wat anders ingevuld of vaker gestemd. Dat zal bij hertelling niet veranderen.

Waarom willen de Rotterdammers dan gaan hertellen?

Toegevoegd na 3 dagen:
Je kunt aan een stembiljet niet zien of de invuller 1 of 2 of 3 keer heeft gestemd. Of hij een goede stemkaart en machtiging had of niet.
Een stembiljet is immers anoniem, en niet te herleiden tot een stemmer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lees even de andere vragen door over hertelling rotterdam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed plan psmans

Het beste antwoord

Omdat ze de schijn van een democratie op willen houden en daarmee de verkiezingsfraude in een doofpot willen stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ten eerste omdat de insteek van het stemsysteem democratisch is bedoeld. Dat wil dus zeggen dat mensen het recht hebben om hun bestuurders te kiezen (helaas niet alle, maar goed das een ander onderwerp) en dat deze bestuurders een goede afspiegeling zijn voor de bevolking.
Nu zit het zo dat het vertrouwen dat een volk heeft in zijn bestuur het fundament is waarop het gebouwd is. Wanneer er enige twijfel in de integriteit van de verkiezingen zijn - zoals in Rotterdam - wordt dat vertrouwen geschaad, en dat heeft op lange termijn veel grotere gevolgen dan 2 dagen lang opnieuw de stemmen tellen.
Bovendien weten ze niet op welke schaal er gefraudeerd en beïnvloed is (druk van politiek gekleurde stemlokaal, met zn meerderen in een hokje, meerdere stembiljetten), dus het kán voor bepaalde mensen heel veel veranderen, en dan met name door de voorkeursstemmen. Waarschijnlijk ziet de indeling er niet precies het zelfde uit en moet misschien één iemand zich terugtrekken omdat iemand anders uit zijn partij met de nieuwe telling meer voorkeursstemmen heeft gekregen.

Één persoon kan een groot verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit stuk begrijp ik, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag. Immers de soort fraude leidt er toe dat de stembiljetten anders zijn ingevuld dan dat de kiezer bedoelde. Dus iemand stemt twee keer en heeft dus een extra stembiljet ingevuld voor partij A dat niet van alle andere is te onderscheiden. Of iemand stemt partij A onder druk van een ander, maar op zijn biljet staat gewoon partij A. Hertellen veranderd daar niets aan. Je kunt aan een stembiljet niet zien of iemand vrijwillig of onder druk op partij A heeft gestemd. Je kunt aan een stembiljet niet zien of iemand 1x, 2x of 3x in het stemhokje is gekomen. Het aantal stemmen voor partij A blijft te hoog door de fraude. Hertellen geeft alleen een vals gevoel van correctheid van de uitslag, immers de fraude blijft (vaker gestemd, anders gestemd onder druk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste weten ze nog niet of ze gaan herstemmen of hertellen, daar wordt 16 maart pas een advies over uitgebracht aan de nu nog zittende raad.
Ten tweede hebben sommige mensen met meerdere biljetten gestemd en sommige biljetten waren niet volledig ingevuld (zoals de machtiging), deze zijn echter doorgelaten omdat ze waarschijnlijk op een partij gingen stemmen die het stemlokaal wel zag zitten.
Bij een hertelling komen de stemlokalen waarschijnlijk onder het toeziend oog van de nationale ombudsman te staan, zodat niet meer gesjoemeld kan worden.
De stembiljetten die dubbel zijn of eigenlijk niet hadden mogen worden toegelaten worden er dan uiteraard uitgevist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je aan een stembiljet zien of het dubbel is. Alle stembiljetten zijn identiek, anoniem, en niet gekoppeld aan de stemkaart of machtiging.