Waarom vergadert de Tweede Kamer regelmatig tot diep in de nacht door, en worden debatten 's nachts niet geschorst tot een later tijdstip overdag?

Ik begrijp dat de agenda van de Tweede Kamer vol is, maar er kan toch een wel een betere oplossing worden bedacht dan doorvergaderen tot diep in de nacht? De nadelen van 's nachts vergaderen lijken mij groter dan de voordelen.

Antoni
10 jaar geleden
3.2K
ronron1212
10 jaar geleden
dit soort debatten onderbreek je niet graag. kun je beter door gaan en afmaken.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ik kan geen nadelen bedenken
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ben benieuwd of ze voor die vergaderingen 's nachts ook toeslagen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen nadelen? Die mensen daar draaien alleen nog maar op koffie. Ze kunnen echt niet meer 100 punten nadenken en de volgende dag al helemaal niet. Overigens kan ik me dan wel vinden in het punt van ronron1212
ronron1212
10 jaar geleden
Toeslagen kennen deze mensen niet ook geen overwerk geld.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
@ Ronnieeee
half Nederland draait 's morgens alleen maar op koffie en kan nauwelijks nadenken
ochtendvergaderingen ook maar afschaffen, dan?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Laat mij maar 's avonds en 's nachts vergaderen. Gaat me beter af dan 's ochtends :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ItisLeClerc Daar heb je gelijk in, lang leve de koffie -,-

Antwoorden (2)

Simpelweg om meteen een besluit te forceren. Op een gegeven moment gaat men tot stemming over en komt er een einde aan de affaire Plasterk. Men kan daarna weer inhoudelijk aan het werk, hoewel de gemeenteraadsverkiezingen nog wel aanleiding geven wat controverses te benadrukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De nadelen zijn juist de voordelen. De strategie achter nachtelijk doorvergaderen is het verhogen van de druk op elkaars schouders. De deelnemers worden zichtbaar moe, wat geirriteerd, minder scherp. Er is minder tijd een goed geformuleerd antwoord te geven (of gesouffleerd te krijgen) en de kans dat je met open ogen in een valkuil loopt is groter.
Dergelijke debatten uitstellen tot een later moment, als iedereen zijn huiswerk heeft gedaan en uitgeslapen is, kan ervoor zorgen dat de waan van de dag een affaire wordt die maandenlang voort blijft sudderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Naar mijn mening geldt echter: Het nadeel, dat je tegenstanders in het debat door vermoeidheid hebben, heb je zelf ook. Het voordeel dat deelnemers zich kunnen voorbereiden op een latere voortzetting van het debat heeft ook iedereen. Dit lijkt mij dus geen argument om het debat in de nacht voort te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou zeggen dat het niveau van het debat (en dus het doel) er niet beter van wordt..
Computoon
10 jaar geleden
Sommige mensen kunnen beter tegen vermoeidheid dan anderen en die zijn bij zo'n nachtdebet in het voordeel. Gewoon doorgaan op dat moment voorkomt oeverloos doorzaniken over pietluttigheden dat dagenlang zou kunnen duren. Soms is een breekijzer nodig.