Wat gebeurd er met je stembiljet na het stemmen? (niet het stemformulier wat je invult maar die ene die je thuis krijgt)

Als je gaat stemmen moet je dat stembiljet met je persoonsgegevens inleveren. En je word ook aangekruist op een lijst.

Wat doen ze met die gegevens?

Erna55
8 jaar geleden
Bedoel je de stempas ?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja dat denk ik wel dat hij dan zo heet.
Die je per post thuis gestuurd krijgt en mee moet nemen als je gaat stemmen samen met je ID. Die moet je afgeven en dan krijg je het echte stembiljet.

Antwoorden (1)

De naam van het formulier dat je bedoelt, is een stempas. Je wordt geregistreerd om fraude te voorkomen: je mag immers maar één keer je stem uitbrengen.

Op https://www.kiesraad.nl/kieswet/tellen-van-de-stemmen staat de procedure vermeld na afloop van de stemming:

"Direct na de stemming telt het stembureau het aantal geldige stempassen, kiezerspassen (dit is een stempas voor een stemmer die niet bij zijn "eigen" stembureau wil stemmen) en volmachtbewijzen. Het totaal hiervan is het aantal uitgebrachte stemmen. De voorzitter maakt de aantallen bekend aan de aanwezige kiezers in het stemlokaal. (Bij het tellen van de stemmen mogen kiezers aanwezig zijn.)"

"Het stembureau verpakt na het sluiten van de stemming de geldige, onbruikbare en niet-gebruikte stempassen, kiezerspassen en volmachtbewijzen apart en verzegelt de pakketten."

"Na het verzegelen van de pakketten stempassen, kiezerspassen en volmachtbewijzen opent het stembureau de stembus."

"Na het tellen van de stemmen maakt het stembureau een proces-verbaal op van de stemming."

"De processen-verbaal gaan met de verzegelde pakketten stemdocumenten naar het gemeentehuis." De burgemeester stelt de uitslag van de stemmingen vast.

"De gemeente brengt de processen-verbaal van de stembureaus en de vastgestelde aantallen stemmen naar het hoofdstembureau. Kopieën van de processen-verbaal liggen ter inzage op het gemeentehuis. De gemeente bewaart de pakketten met stembiljetten 3 maanden en vernietigt de stukken daarna."

Op deze website https://www.kiesraad.nl/artikel/tk-vernietiging-van-stembescheiden staat nog:

"Alle stempassen, kiezerspassen, volmachtbewijzen en stembiljetten – ongebruikt, onbruikbaar gemaakt of gebruikt – worden tot 3 maanden nadat over de toelating van de gekozenen is beslist bewaard. Hetzelfde geldt voor de afschriften van de processen-verbaal van de stembureaus en de door de burgemeesters vastgestelde aantallen stemmen."

"Dit met het oog op een eventueel strafrechtelijk onderzoek. Verzegelde pakken mogen uitsluitend voor strafrechtelijk onderzoek - en dus niet voor ander (wetenschappelijk) onderzoek worden overgedragen. Van de vernietiging wordt proces-verbaal opgemaakt.".
Antoni
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
N.B. Ik gebruikte voor mijn antwoord een website over de Tweede Kamer: https://www.kiesraad.nl/artikel/tk-vernietiging-van-stembescheiden. Voor referenda gelden vergelijkbare regels. Zie https://www.kiesraad.nl/artikel/rr-vernietiging-van-stembescheiden. (het referendum van 6 april 2016 is, nu je de vraag stelt, net één dag geleden)