Als Joe Biden wordt gekozen als president, is het dan mogelijk dat Trump de gevangenis in gaat?

Trump misdraagt zich op allerlei mogelijke manieren. Het lijkt me dat hij daarbij de Amerikaanse wetgeving overtreedt. Kan het zijn dat hij, als hij eenmaal geen president meer is, veroordeeld wordt voor de begane misdrijven? (ik weet niet welke dat allemaal zijn, maar op zijn minst gaat het om machtsmisbruik, nepotisme, belastingontduiking, etc).

3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Weet antwoord niet (boeit me niet) maar denk dat je dan elk Amerikaans president (ook aankomend) kan gaan opsluiten dan.
tinus1969
3 jaar geleden
Je schrijft zelf dat je niet weet welke misdrijven Trump heeft begaan - maar de vraag of hij veroordeeld wordt, hangt af van waarvoor je hem gaat vervolgen. 'Machtsmisbruik' is een moeilijk te vervolgen/bewijzen misdrijf. Hoe concreter, hoe beter.
crispy
3 jaar geleden
@tinus1969 Ik heb alleen gesteld dat ik niet weet wat het allemaal is (dus wat ik noem is wel degelijk gedaan, is ook te bewijzen). Maar ik weet niet wat hij nog meer op zijn kerfstok heeft, want ik ben geen insider in het witte huis.
Overigens: ik ben geen aanklager die concreet moet zijn en moet bewijzen, ik stel hier gewoon een vraag of het denkbaar is dat een ex president veroordeeld wordt.

Antwoorden (1)

Het gebeurt zelden dat ex-presidenten worden aangeklaagd.
Ze zijn tijdens hun ambtstermijn onschendbaar.
In het geval van Trump bestaat de kans dat hij gedagvaard wordt voor zijn activiteiten als zakenman.
Maar ook dat is zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
inmiddels is de situatie wel veranderd...