De bijstandsuitkering wordt betaald vanuit de staatskas dus van de belastingbetaler.

Toegevoegd na 9 minuten:
Gemeenten krijgen van de rijksoverheid twee budgetten: een inkomensdeel en een werkdeel. Uit het inkomensdeel moeten de uitkeringen worden betaald. Uit het werkdeel moeten de re-integratie-activiteiten worden betaald. Het werkdeel valt vanaf 2009 onder het zogenoemde participatiebudget. De budgetten worden jaarlijks in september definitief vastgesteld.

Gemeenten dienen zelf eventuele tekorten op die budgetten aan te vullen. Daar staat tegenover dat overschotten op het inkomensdeel in de gemeentekas vloeien. Het is dus zaak voor gemeenten om zo weinig mogelijk instroom in de bijstand te hebben, en zo veel mogelijk uitstroom.

Als het werkdeel niet volledig of onrechtmatig wordt besteed vordert het ministerie het niet - of onrechtmatig bestede deel van de gemeente terug.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de gemeente krijgt weer geld van de staat om de bijstandsuitkeringen te betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat de gemeente uit uitvoeringsbeleid hebben zegt niets over waar het geld vandaan komt. Overigens worden de gemeente ook betaald van de belastingbetaler.
Lijkt mij niet zo'n hele moeilijke vraag. De overheid heeft een staatskas en die staatskas kan alleen gevuld worden met belastingen, een bijstandsuitkering komt vanuit de staatskas dus zoals reeds genoemd moet de hardwerkende Nederlander hier voor opdraaien.
10 jaar geleden
Richardvdm
10 jaar geleden
En de Gemeente is geen overheid? U geeft bovendien zelf aan dat een groot deel wordt betaald vanuit het Rijk.
De bijstand en andere uitkeringen die de gemeenten uitkeren worden door de gemeente zelf betaald. De gemeente komt aan haar geld via de gemeentelijke belastingen, bijvoorbeeld afvalstoffenheffing of de ontroerend zaak belasting en grotendeels van het Rijk. Verder zijn er een paar kleine inkomsten die per gemeente verschillen, maar dit is slechts een heel klein deel.
Uiteindelijk betaalt, zoals met bijna alle uitgaven vanuit de overheid, de belastingbetaler.