heb zware dyscalculie , zal op het eind van het jaar op natuurwet en wisk gebuisd zijn ondanks inzet , zit in grieks-latijn , deliberatie of niet ?

Ik zit in ASO , Grieks-Latijn , deze twee vakken, mijn talenvakken , aardrijkskunde en geschiedenis lopen super , natuurwetenschappen en wiskunde lukken helaas niet , door mijn zware dyscalculie , waar de school ook een psychiatrisch attest van heeft ... Ik zet mij goed in voor deze twee buisvakken maar ze vlotten maar niet , zit in het vijfde middelbaar . Heb ik kans om gedelibereerd te worden als ze op het einde van het jaar op pakweg 43% stranden , de klassenraad ziet dat ik mijn best gedaan heb en de rest allemaal ruim voldoende is ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De regels die gelden voor de deliberaties zijn vastgelegd in het Onderwijs- en Examenreglement (kortweg OER). Deze regels kunnen voor Antwerpen en Gent iets verschillen.
Voor het Algemeen Secundair Onderwijs (ASO) geldt dat vakken waarvoor geen creditbewijs werd behaald (dus minder dan 10/20), herkanst moeten worden tenzij de examencommissie anders beslist.
Aan het einde van je opleiding kan je toch geslaagd worden verklaard als je maximaal 10% van de studiepunten niet hebt gehaald met een maximum van 18 punten óf slechts één vak niet hebt gehaald. Hier geldt wel steeds dat je minimaal 8/20 moet hebben behaald. Voor vakken waar je meerdere keren examen in hebt gedaan, telt het beste resultaat.
Het kan ook zijn dat je enkel wordt gedelibereerd voor een volledig deliberatiepakket.
Een eindbeslissing kan dan worden genomen op basis van het jaaroverzicht, waarbij per vak een jaarcijfer gemaakt wordt volgens de verhouding 1/3 dagelijks werk en 2/3 examens. Soms beschikt een ASO over extra criteria die meetellen in het toekennen van de deliberatie, namelijk de onderzoekscompetentie in het ASO.
Het kan ook zijn dat jouw school een andere verdeelsleutel hanteert of als je volgens de gehanteerde regels niet geslaagd zou zijn, de examencommissie je wegens uitzonderlijke omstandigheden (in jouw geval de zwaarte van de dyscalculie en je prima resultaten van je anderer vakken) alsnog geslaagd verklaart.
Op basis van je totale resultaten kunnen de docenten, jouw coach of een lid van de schoolraad een gefundeerd antwoord geven of en wanneer je voor deliberatie in zou kunnen komen.

Toegevoegd na 3 uur:
de laatste zin moet eindigen met:
of, en zo ja wanneer, je voor deliberatie in aanmerking komt.

De scholen zijn autonoom, in de ene school ben je met 62% geslaagd, in de andere met 50%. Voor de ene school is het dagelijks werk doorslaggevend, voor de andere zijn dat de proefwerken.

In de bron een voorbeeld van welk vakgemiddelde men vertrekt op een bepaalde school.

Indien de leerling op het eindexamen een minimum van 42% voor een vak behaalt en dit in combinatie met een jaargemiddelde van 50% kan de klassenraad beslissen dat de leerling geslaagd is.