bestaan er anti-liberale politieke partijen in Nederland?

Zoals we weten hebben wij veel liberale politieke idealen en politiek partijen in Nederland. Ik kan mij echter voorstellen dat er ook veel tegenstanders moeten zijn die het liberale gedachtengoed achterhaalt vinden. Ik zou dus verwachten dat er ook tegenhangers van het liberale gedachtengoed actief moeten zijn in Nederland, maar daar hoor je nagenoeg niets van.

Mijn vraag is dus of er inderdaad georganiseerde politieke partijen of organisaties bestaan die zich (actief) inzetten tegen het liberale gedachtengoed in Nederland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
alle linkse en alle christelijke partijen zijn anti-liberaal

Antwoorden (2)

Ja, die partijen zijn er. Bijvoorbeeld de Nieuwe Communistische Partij Nederland (NCPN). Deze partij is echter zo klein dat ze bij verkiezingen nergens een rol van betekenis spelen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is de Socialistische Partij (SP) tegen het neo-liberalisme.
De toevoeging 'neo' is hier geplaatst om aan te duiden dat deze stroming zich voornamelijk richt op de vrijheid van ondernemen en niet zozeer op persoonlijke vrijheid.
Wellicht een vermelding waard. Voor de helderheid: De SP dus is niet anti-liberaal.
De SGP kun je moeilijk liberaal noemen. Ook de Socialistische Partij is anti liberaal, in ieder geval qua origine, maar op het ogenblik zie je ze alleen tegen de echte liberale plannen protesteren, zoals de liberaliseringen in de gezondheidszorg. Ik heb niet het idee dat ze helemaal van de markteconomie afwillen, zoals hun maoistische stichters. De partij is daar trouwens wat ondoorzichtig, ze staat bekend om de strakke partijdiscipline.
De SGP gaat ook bijna onverkort akkoord met kabinetsplannen, maar dat heeft meer te maken met het accepteren van een maatschappelijke realiteit (geef de keizer wat de keizers is) en erkenning van het wettelijk gezag. Gemeentes waar de SGP veel in de melk te brokken heeft hebben niet een erg liberaal gemeentereglement.