Waarom word het geld in NL niet goed verdeeld?

het blijft maar een probleem, zo gaat het geld naar de aanleg van diverse snelwegen en gebouwen en openbare kunst, en zo is er altijd een tekort aan geld in bijvoorbeeld de zorg. (terwijl we de zorgverzekeringsmaatschappij dik betalen). Waarom zou je eigenlijk nog stemmen als er nooit wat nuttigs veranderd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Heb je wel eens gekeken naar de verdeling van geld over de departementen? OCW en VWS krijgen met afstand het meeste geld (rente op de staatsschuld is ook een forse). Verkeer en waterstaat is 1 van de goedkoopste departementen en dat terwijl we in NL een enorm dicht wegen, water en polder netwerk hebben. Of denk je dat je die wegen rustig collectief een paar naar niet kan onderhouden? Als je ongelukken wil moet dat vooral gebeuren. De aanleg van nieuwe wegen is ook iets dat de economie helpt. We zijn in hier nl heel sterk afhankelijk van handel en doorvoer. Als ons verkeer constant vast zit en bedrijven uitwijken naar Antwerpen en Hamburg bv dan denk ik niet dat je naar de werkloosheidscijfers wil kijken.
Waarom denk je dat de Belgen zo boos zijn dat de Westerschelde nog steeds niet is uitgediept?

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens: Zoveel Nederlanders als er zijn, zoveel meningen zijn er over hoe het geld verdeeld moet worden. Wat de 1 slecht vind kan de ander best goed vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mensen verschillen nu eenmaal altijd en overal van mening over wat een nuttige besteding is en dus moeten er in een democratie compromissen worden gesloten; een beetje hier naar en een beetje naar dat. Om b.v. de gezondheidszorg te kunnen betalen moet er ook een infrastructuur in stand worden gehouden die het mogelijk maakt dat het geld voor de zorg wordt verdiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen een ander beeld heeft van wat een goede verdeling is, en er aan het totale potje van alle kanten verschrikkelijk getrokken wordt, waarbij het dan maar aan de regering is te proberen het iedereen zo veel mogelijk naar de zin te maken. En dat lukt natuurlijk nooit.

Je tweede vraag kun je beter in een aparte vraag stellen, want dat is een heel andere discussie - al is hij hier natuurlijk wel aan gerelateerd. Kort gezegd : als je niet stemt, verandert er zeker niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt een rekenfout...

Ieder departement krijgt van Wouter Bos een bepaald aantal miljarden per jaar. En Camiel Eurlings krijgt niets meer dan Ab Klink, Of Eberhart van de Laan...

Hiernaast zijn het overigens de Provincies en Gemeenten die verreweg het meeste bijdragen aan de aanleg van Snelwegen en Gebouwen. De Provincies en Gemeenten, worden in dit opzicht betaald door de automobilist. Want zo'n 43% van de Wegenbelasting gaat namelijk naar de Provincies voor het onderhoud van de wegen. En daarbij komt dat de Provincies en Gemeenten ook nog aandeelhouder zijn van de diverse Nutsbedrijven...

Maar dan heb ik ook een tegenvraag. Vind jij het dan normaal dat het vermogen wat bijvoorbeeld een Provincie Limburg, of Gelderland heeft opgebouwd in vele jaren. En dan heb ik het ook over miljarden. Of het eigen vermogen van een Gemeente Roermond van 63 miljoen euro. Dat dit maar moet worden afgedragen aan de 'Wouter Bos Bank' ten gunste van de Randstad. En dat terwijl diezelfde Wouter Bos Bank al heeft aangekondigd dat de Pronicies Limburg, Noord-Branbant en Gelderland voor 2010 in tegenstelling tot de overige 10 Provincies, maar een jaartje het met een kwart van de toelage moeten doen. Omdat dit toevallig de 3 rijkste Provincies zijn. Want ze krijgen minder geld en moeten hun vermogen afdragen aan de Wouter Bos Bank. Dit is namelijk pas absuurd...

Toegevoegd na 23 minuten:
Het zijn overigens 'de overige 9 Provincies' in plaats van 10...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 + 10 =13, Wat is de 13e provincie dan? Lijkt me leuk om er eens heen te gaan ; ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is iets wat ik had moeten corrigeren. Want Noord-Brabant zit qua vermogen ergens tussen Gelderland en Limburg in. En heb ik er in tweede instantie pas tussen gezet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k, ik dacht al zoiets
Vindt je? Ik denk dat voor (bijna) iedereen het meer nooit vol is. Iedereen wil meer en alles moet maar geregeld worden, en daar willen het liefst niets voor betalen. Natuurlijk vind ik ook wel eens dat het geld anders verdeeld mag worden, omdat ik "tekortkom"op mijn gebied. Heb je wel eens eens zo'n spel gedaan, ik kan nu niet even op een voorbeeld komen, waarbij je geld moet verdelen over scholen, gebouwen, wegen etc. Vergeet maar eens iets, dan zie je hoe de gemeenschap instort. En ik zie ook snelwegen die nodig opgeknapt moeten worden, waar ook geen geld voor is.

Tja en als je niet meer gaat stemmen, dan stem je dus in met het beleid en heb je helemaal geen recht van spreken. Ik probeer altijd een partij te zoeken die zo realistisch mogelijk bij mijn denkwijze komt, daarbij zou ik dus ook nooit op een extreme tegenpartij stemmen, puur omdat die in mijn ogen tot nu toe niet realistisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat geld wordt voor een groot deel besteed aan:
Managers/ Interim managers / frauderende ondernemingen/ prestige objecten van ministers enzovoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat veel teveel geld naar de zorg. Nederland geeft binnen Europa zeer veel geld per inwoner aan de zorg uit, terwijl de kwaliteit ver onder het Europese gemiddelde ligt. Er nog meer geld inpompen lijkt mij daarom niet de oplossing. Het zou beter zijn als de ziekenhuizen de specialisten in loondienst zouden hebben en ze de kosten en verspilling wat beter onder controle zouden houden.