Wat zijn mijn rechten m.b.t een huiszoeking?

De politie is onlangs bij ons binnengevallen en heeft daarbij bewijs in beslag genomen. De reden was verdenking van fraude. Ze hebben geen concreet bewijs, alleen getuigenissen. Als de hele verdenking vals blijkt te zijn, wat kan ik dan doen m.b.t. aanklachten tegen politie en (anonieme) getuigen? Graag ook verwijzingen naar Artikelen of wetgevingen.

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Om een huiszoeking te doen moet er voldoende reden van verdenking zijn. Tevens is er toestemming nodig, dit wordt dus niet zomaar gedaan.

In 2004 heeft de Hoge Raad bepaald dat men recht heeft op een schadevergoeding bij een onrechtmatige huiszoeking. Dit gaat voorlopig alleen nog op grond van een onrechtmatige daad 6:162BW, een andere manier is in de maak. Indien u van mening bent dat u recht hebt op een schadevergoeding is het raadzaam om professionele juridische hulp te zoeken aangezien dit voor een leek erg lastig wordt.