Nee, een president wordt rechtstreeks gekozen, en het parlement kan de president niet naar huis sturen.

De president kan wel het parlement "afzetten", maar alleen noem je dat niet zo. De president kan het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Dat mag hij maar één maal in zijn ambtstermijn van 5 jaar doen.

De president heeft ook nog meer macht. Hij kan ook de premier benoemen en ontslaan.

Het Franse democratische/staatkundige model is best ingewikkeld. Bovenstaande informatie is dan ook heel beknopt. Wil je er veel meer over te weten komen, lees dan onderstaande link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/President_van_de_Franse_Republiek