Hoe afhankelijk is Nederland van de aardgasbaten?

Met het oog op het leegraken van het groningse gasveld en de daarbijhorende gevolgen voor de schatkist.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In 2012 bedroegen de inkomsten van de Nederlandse Staat uit aardgas € 14,5 miljard, dat was zo’n € 850,- per hoofd van de bevolking. De baten zijn dus er hoog voor de staat dus als de aardgas bellen leeg zijn heeft de staat een heel groot gat in de begroting te dichten.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hoort misschien in een andere vraag: 'Hoe handelt de regering met deze kennis?' dus investeren ze in iets waarmee we een nieuwe inkomstenbron kunnen creëren? Sparen doen ze in ieder geval niet lijkt mij (begrotingstekort toch). Dit is eigenlijk waar ik naar toe wilde haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat doen ze niet, dus het lijkt me redelijk veilig om te stellen dat de regering(en) hier nogal kortzichtig en dom mee omgaan. Dat is een vrij algemene tekortkoming van de politiek: langetermijnbelangen verliezen het altijd van de kortetermijnbelangen, omdat er verkiezingen gewonnen moeten worden en kiezers uiteindelijk toch liever een leeglopende gasbel hebben dan een laag inkomen of hoge belasting. Hetzelfde gebeurt met de milieuproblematiek, welvaartsverdeling, en met overbevolking.
Poet
10 jaar geleden
Geld uit aardgas wordt/werd voor een belangrijk deel gestopt in het infra-fonds waarmee fysieke investeringen worden gedaan waar we weer meerwaarde uit krijgen. "Ondergrondse waarde wordt bovengrondse waarde" zo heette het. Dus als het goed is gaat dat nu het gat dichten... not.