Wat kan het gevaar zijn van de AIVD die iedereen afluisterd en mee leest met mail?

Ik zag net een artikel op het ad. Dat er privacy waakhonden niet blij zijn met de nieuwe aftapwet die in 2018 van kracht wordt.

Er zouden zelfs onbeperkt gegevens gedeeld kunnen worden met het buitenland.

Maar wat maakt dat nou eigenlijk uit?
Er wordt meteen geroepen "mijn privacy..."

Maar ik zie het probleem gewoon niet. Zelfs al wordt elk mailtje dat ik verstuur gelezen en elk gesprek afgeluisterd. Dan nog. Wat is het risico als je niets strafbaars doet?

Stel dat ik vreemd zou gaan. Of telefoonsex zou hebben. Of graag vieze filmpjes kijk online. De AIVD heeft daar niets aan en zal er ook niets mee doen. Wat maakt het dan uit als ze dat zouden weten?

Of ben ik nu naïef? Ik heb daar best vaak discussies over. En als ik dan zeg "ik heb niets te verbergen" dan krijg ik standaard: "oh dus iedereen mag alles van je weten?"

"Nou nee dat ook weer niet. De AIVD zou van mij wel van alles mogen weten maar mijn ouders bijvoorbeeld niet." Standaard reactie: "Je hebt dus toch iets te verbergen."

Antwoorden (1)

Het gevaar van de AIVD die iedereen afluistert en meeleest met mail is dat er geen privacy meer bestaat. Er is geen garantie dat persoonlijke informatie niet wordt gebruikt voor andere doeleinden. Daarnaast kan de AIVD informatie gebruiken om mensen te beïnvloeden of te chanteren.
Bronnen:
een maand geleden