Als de PVV een meerderheid krijgt in de 2e kamer, kunnen ze dan wel wetten aannemen, per slot hebben ze geen zetels in de eerste kamer?

In Nederland moeten alle wetten door een meerderheid in de Eerste en Tweede Kamer aangenomen worden, wijzigingen in de grondwet door ten minste 2/3

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste kamer kan wetten alleen aanvaarden of verwerpen, ze kunnen er niets aan wijzigen. Als de PVV met allerlei onrealistische wetten komt, zullen deze ongetwijfeld teruggestuurd worden. De eerste kamer zou ook hun bevoegdheid kunnen gebruiken om zodoende ervoor te zorgen dat een eventueel PVV kabinet een flop wordt doordat er niets veranderd wordt en het kabinet valt (hier zie ik die vastgeroeste eerste kamer best wel voor aan eigenlijk).

Een grondwet zal niet zo snel gewijzigd worden, doordat er nieuwe verkiezingen voor nodig zijn. het nieuwe kabinet zal ook moeten stemmen over het grondwetsvoorstel. Dit om te voorkomen dat de grondwet lukraak gewijzigd wordt. Het is denk ik niet erg aannemelijk dat de PVV, als ze al in een kabinet terecht zouden komen, deze positie op het spel zal zetten door de grondwet te willen wijzigen. Dit hangt natuurlijk ook een beetje af hoeveel vertrouwen ze in hun kiezers hebben, als het meet op een lucky shot lijkt tijdens de verkiezingen dan zullen ze het zeker wel laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zou theoretisch gezien kunnen...
Maar: in maart 2011 zijn er provinciale statenverkiezingen. En die kiezen trapsgewijs de leden van de 1e kamer. In mei 2011 zijn de 2e kamerverkiezingen. Dus mocht tegen die tijd Wilders nog zo groot zijn, dan zal dat voor beide kamers gelden.
Verder is het in Nederland nog niet voorgekomen dat een partij de meerderheid van de zetels in de 2e Kamer haalt. Ook al is een partij flink gegroeid, er zal dus altijd een coalitie met een of meerdere partijen moeten volgen. En die coalitiepartijen hebben natuurlijk wel leden in de 1e kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 1e kamer beoordeelt nieuwe wetten alleen technisch (geen conflicten met andere wetten, wel grondwettelijk, etc.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo hoort het inderdaad, maar het blijven mensen. De praktijk is dus wel eens anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventueel kan de koningin ook nog weigeren haar handtekening onder de wet te zetten.
Don't worry. Dit gaat echt niet gaat gebeuren. Natuurlijk krijgen ze één keer veel zetels (maar geen meerderheid), daarna stort die heleboel weer in en wordt het net zo'n zootje als met de LPF. Maar als je erover nadenkt: ongelooflijk eigenlijk dat Nederlanders zo kort na de LPF alweer lijken te gaan kiezen voor chaos.