Kan ik terugkomen op de achternaams keuze voor onze dochter?

Het zit zo, na ons huwelijk heeft mijn vrouw mijn achternaam(x) "erbij" genomen. ZIj heet dus mvr. X- Y

Onze dochter draagt mijn achternaam (x). Doordat haar naam vrijwel uitsterft willen we (dochter is 13 maanden) het allerliefst dat onze dochter ook x - y heet.

Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..Hoezo sterft haar naam uit?

Het beste antwoord

Jazeker. Dit is geen gewone naamswijziging, maar een "toevoeging van achternaam".
Dit kan als wordt gevraagd de naam van de moeder toe te voegen, omdat deze naam is uitgestorven of op het punt staat uit te sterven.

Dit is het geval als de vader en de grootvader van de moeder geen mannelijke nakomelingen meer hebben en kunnen krijgen. De naam van de moeder wordt dan voor de achternaam geplaatst.
De naam die wordt toegevoegd mag geen naam van een adellijk geslacht zijn. Als u zelf tot de adel behoort, kunt u geen naam laten toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Lijkt mij van niet de X-Y naam is altijd verbonden aan het getrouwd zijn.
Dus jouw kinderen krijgen altijd jouw achternaam.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord is helaas, gewoon fout.
Misschien heb je wat aan de site hieronder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zul je de burgelijke stand moeten overtuigen van de voordelen van je kind te benamen volgens de Spaanse gewoontes. Ik weet echter niet of dat gaat lukken als geen van beide de Spaanse nationaliteit heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet, wel eens gehoord van Thijs & Katja Römer-Schuurman en hun dochter heeft ook de achternaam Römer-Schuurman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ja, schijnbaar is het dus mogelijk. Weer wat bijgeleerd vandaag. Yay! Aangezien in landen als Spanje en IJsland er strikte regels zijn, was het mogelijk geweest dat dit in Nederland ook gold. Ik ben niet voldoende op de hoogte van wetgeving hieromheen, dus ik dacht - ik hou nog een slag om de arm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, IJsland heeft helemaal leuke regels.
De achternaam van het kind is standaard samengesteld uit de voornaam van de vader, met daarachter de toevoeging son voor een jongen en dottir voor een meisje.
Het is mogelijk om de achternaam te wijzigen, via onderstaande link van de overheid kun je zien wat de regels zijn ne hoe het gaat, bijvoorbeeld voor minderjarigen.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dit is het juiste antwoord.
Naamswijziging is mogelijk. Het is niet eens zo verschrikkelijk moeilijk. Maar in jullie geval zal ik er toch een advocaat bijhalen die verstand heeft van familierechtelijke zaken. Het gaat vooral om het aantonen van het belang.
Hierboven staat al een link die goed is om te bekijken, die van rijksoverheid en familierecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,je moet daarvoor naar het gemeentehuis gaan en naar naamsverandering vragen.
Ik kende ook iemand die dat deed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is zeker mogelijk. Dit doe je via een afspraak bij de Burgelijke stand in uw gemeente. U en uw partner moeten hier beiden een handtekening voor zetten. De kosten voor een naamswijziging bedragen rond de 500 euro.