Waarom is het voor de uitvoering van de wettelijke taken van energieleveranciers nodig dat iedereen een slimme meter krijgt?

De hoofdreden dat iedereen een slimme energiemeter krijgt, is "voor het uitvoeren van hun wettelijke taken". Iedereen heeft al een meter, dus waarom een nieuwe?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Om het werk van de leveranciers wat makkelijker te maken. De slimme meters werken digitaal en zijn op afstand te besturen. De metingen kunnen ook digitaal doorgestuurd worden. Dit scheelt weer in de kosten aangezien je nu geen mensen meer hoeft langs te sturen om te controleren. Ook kan er bij wanbetaling gemakkelijk een stop gezet worden op de levering van energie. Meer informatie kun je onder andere vinden op de Wiki (als bron toegevoegd).
Oja, voor het uitvoeren van wettelijke taken is het niet nodig dat er een digitale meter hangt. Een analoge meter voldoet ook aan de wet. Het staat alleen wat beter om het zo te verpakken dan te zeggen 'we willen graag zien wat je de hele dag doet'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze kunnen zo ieder kwartier zien hoeveel energie je gebruikt, zodat ze weten wanneer je thuis komt (lampjes aan, senseo aan, tv aan). Het is puur een aantasting van je privacy, en het is echt helemaal nergens goed voor.

Had de eerste kamer er geen stokje voor gestoken dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou moeten betekenen dat ze mijn gegevens niet meer bewaren. Maar ik kan me herinneren dat 'zij' mijn gebruik meer gedetailleerd konden inzien dan ik zelf, en toen snapte ik het niet meer ;-)
Slim meten = slinks weten
Stop de slimme spionagemeters!
Zie bron
15 jaar geleden
Ik heb weliswaar om andere redenen een zogenoemde slimme meter. En het bevalt me meer dan de annologe meter. Ik kan precies zien wat ik verbruik, waarom ik verbruik en wat ik verbruik. En dat wilt weleens helpen om een wasmachine een uurtje later aan te zetten...

En over spionage gesproken...

Hebben jullie enig idee hoe vaak je in je leven geschaduwd word door één van de veiligheidsdiensten? Al is het maar om uit te sluiten dat de ontmoeting met een bepaald persoon puur toeval is geweest. En daarbij komt dat sinds 9-11 onze privacy voortdurend word aangetast...

Ik maak me er in ieder geval al jaren niet meer druk over...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat we een energiemeter krijgen waarop je direct je verbruik kan aflezen zou voor de milieubewuste verbruiker prettig zijn, echter daarvoor hoeven die gegevens niet verder te komen dan het huis van de gebruiker.Er komt nu weer een Big Brother technologie bij naast het electronisch patientendossier, het digitale vervoersbewijs en de km-registratie.Overheden hebben de neiging om informatie (= macht) te vergaren tot de burger spiernaakt voor ze staat; dan hebben ze een lekker kneedbaar volkje (Stalin zou zijn vingers hebben afgelikt bij de mogelijkheden van nu).We zijn nu al eens een zinloze oorlog ingerommeld en zijn er nu weer met een bezig door Jan Peter en zijn trawanten, dus eigenlijk hebben we toch al niks meer te zeggen en kunnen we het misschien beter gelaten over ons heen laten komen; maar iets verzet zich in mij: het geloof dat de overheid lang niet altijd het beste met zijn onderdanen voorheeft.Wie de geschiedenis een beetje kent is op zijn hoede en wie weet hoe gemakkelijk het is voor kwaadwillenden om die systemen te kraken nog meer.Nu al heeft de overheid laten zien dat ze niets om je geeft als een ander er met je identieteit vandoor gaat, dus dat zal ook wel de houding zijn als iemand je gas en elektrisch afsluit.
Het systeem is heilig en de overheid maakt dus nooit fouten.