Het cvom is vergeten aan het cjib door te geven dat mijn boete opgeschort is. Wat zijn mijn rechten?

Omdat ik na het bericht van het cvom over de opschorting weer een aanmaning van het cjib ontving, waarin gedreigd met werd de deurwaarder, heb ik hen vandaag gebeld. Nu bleek dat het cvom nooit aan het cjib heeft doorgeven dat de boete opgeschort is. Belooft is dat zij hier zo snel mogelijk achter aan gaan. Toeval treft dat er vandaag ook een brief van de deurwaarder in de bus lag. Of ik binnen twee dagen na heden de boete wil voldoen. Binnen twee dagen is voor maandag, eerder zijn zij niet bereikbaar. Mogen zij maandag beslag komen leggen? Ik heb hier zwart op wit dat de zaak opgeschort is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, een deurwaarder mag nu geen beslag leggen. Hij mag eerst netjes met u overleggen over de ontstane kwestie en u in de gelegenheid stellen de zaak toe te lichten.
Als u daarbij dan kunt aantonen met de originele brief dat de onderhavige zaak opgeschort is dan moet de deurwaarder met deze informatie eerst overleg gaan plegen met het CJIB.

Als het CJIB woord houdt en contact heeft opgenomen met het CVOM dan wordt de deurwaarder weer even naar zijn hok teruggefloten tot de zaak is opgelost.

Een deurwaarder mag pas beslag gaan leggen op goederen en of loon als de rechter eerst daarvoor een vonnis heeft uitgesproken. En zover is het nog lang niet.
Dan moet u eerst gedaagd worden ( een uitnodiging om voor de rechter te verschijnen) en dan op zitting uw verweer voeren.

Pas als de rechter vindt dat u toch moet betalen volgt er een vonnis in uw nadeel.
Daarbij houdt de rechter wel rekening met uw belangen en mogelijkheden. Een mindering van het te betalen bedrag is mogelijk onder bepaalde omstandigheden net zoals een ruimere betalingsregeling. Het is maar hoe u het zelf bij de rechter brengt.

Betaald u dan nog niet dan komt de deurwaarder wel met een dwangbevel waaraan eventueel ook beslaglegging als dwangmiddel kan worden uitgevoerd.

Maar, zoals ik al zei, zover is het nog lang niet en u heeft nog alle tijd en mogelijkheden om uw zaak netjes op te lossen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wel op het nippertje.Volgens mij is de ontwikkeling van de invordering al zover gevorderd, dat de deurwaarder beschikt over de bevoegdheid van een dwangbevel betekenen en eventueel herhaald bevel, waarna als er dan niet wordt voldaan, beslag kan worden gelegd. Het station van de rechter is m.i. al gepasseerd.
Overigens wordt met binnen twee dagen, bedoeld twee werkdagen. Dus geen zaterdagen, zondagen of dagen waarop een algemeen christelijke feestdag wordt gevierd of een nationale feestdag.