wat gebeurd er als er geen coaltie mogelijk is ?

Als er na de komende verkiezingen geen coaltie mogelijk is. (dus er kan geen meerderheid gevormt worden in de coalitie )Wat gebeurd er dan moeten we dan weer gaan stemmen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Er kan altijd een coalitie gevormd worden, al zitten er dan veel partijen in die coalitie en zal er dus door iedereen heel veel water bij de wijn gedaan moeten worden.
Het wordt dan waarschijnlijk ook een onstabiele coalitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet er weer opnieuw gestemd worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij correct, domme minner. En zelfs als ik 't ook mis heb, blijft ongemotiveerd minnen dom.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet perse
Er wordt eerst een informateur aangesteld,en later een formateur. Als die er echt niet uitkomt (formatie mislukt), wordt er een ander informateur aangesteld. Als de partijen niet met elkaar willen samenwerken, en er zo geen meerderheid komt, wordt er uiteindelijk inderdaad opnieuw gestemd, maar dat kan wel een paar maand duren. Vaker zie je dan dat er korte tijd geregeerd wordt, en het kabinet snel valt, en dan moet er ook opnieuw gestemd worden (zoals Balkenende III)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerder mogelijkheden:
- De op 1 na grooste partij mag proberen een coaltie te vormen.
- Er komt een minderheidskabinet(blijft echter niet lang zitten)
- Er komen nieuwe verkiezingen.

Welke optie word gebruikt verschilt per situatie.