De ceremonie an sich waarbij de koning naar de ridderzaal rijdt en de troonrede voorleest is natuurlijk niet zo belangrijk , alleen maar 'leuk'.

Wat er belangrijk aan is , is dat het de officiele opening van het jaar is voor de Staten-Generaal (de beide kamers), en daarnaast waarin de plannen van de regering voor het komend jaar openbaar gemaakt worden, zodat hier ook een openbare discussie over mogelijk wordt. Officieel is deze informatie namelijk geheim tot aan prinsjesdag, hoewel hier de laatste jaren vaker wel dan niet de hand mee gelicht lijkt te worden :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsjesdag