Hoelang mag de politie je vasthouden als je onder de 18 bent?

Stel je voor dat iemand onder de 18 jaar wordt meegenomen naar het politie bureau maar geen ID bij zich heeft en weigert zijn naam of adres te geven. Hoelang mag de politie deze persoon dan vasthouden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De politie kan een jongere maximaal zes uur vasthouden voor verhoor (en zes uur extra als hij weigert zijn naam en adres te zeggen). De nacht (van 24 uur tot 9 uur) telt niet mee. De politie is verplicht zo spoedig mogelijk de familie of een huisgenoot in te lichten.

Het kind mag maximaal drie dagen op het politiebureau vastgehouden worden. Dit kan met maximaal drie dagen verlengd worden, bijvoorbeeld als hij wordt overgeplaatst. Na maximaal zes maal 24 uur moet hij voorgeleid worden aan een rechter, de rechter-commissaris. Soms is huisarrest of nachtdetentie mogelijk, het kind kan dan naar school.

De (hulp)officier van justitie kan besluiten dat de jongere langer vastgehouden moet worden. Hij wordt dan in verzekering gesteld. Op het moment dat uw kind in verzekering is gesteld krijgt het een advocaat toegewezen. Dat is de piketadvocaat die op die dag dienst heeft. Ook in het weekend is een piketadvocaat beschikbaar. De wet bepaalt dat iedereen die in voorarrest verblijft recht heeft op kosteloze rechtsbijstand, dus ook uw kind. U kunt op het politiebureau informeren naar de naam van de advocaat. Uiteraard kunt u ook een advocaat naar keuze inschakelen die de belangen van het kind dan (verder) zal behartigen. Als dit een piketadvocaat is zijn er geen kosten aan verbonden. Is de advocaat van uw keuze geen piketadvocaat, dan moet u deze wel zelf betalen.