waar kan ik informatie vinden over politieke binnenlandse en buitenlandse conflicten?

Ik ben bezig met een project waarbij ik de politiek van Zwitserland en Spanje moet onderzoeken. Ik vraag niet om antwoorden voor mijn opdrachten, maar ik kan nergens informatie vinden over politieke binnenlandse en buitenlandse conflicten in Spanje en Zwitserland. Is er iemand die weet waar ik deze informatie kan vinden. Ik zou u heel dankbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

In Spanje is een bekend politiek binnenlands conflict het conflict tussen Catalonië (de streek rond Barcelona) en de rest van Spanje. Catalonië wil graag onafhankelijk worden van de rest van Spanje.

Toegevoegd na 7 minuten:
Deze teksten staan op de Wikipedia-pagina:

"Catalonië in Spanje

De Catalanisten zien Catalonië liefst onafhankelijk. Volgens het "Autonomiestatuut van Catalonië 2006" wordt het niet alleen als een van de 17 autonome regio's van Spanje beschouwd, maar ook als een nationaliteit. Het is echter geen apart land, maar een onderdeel van Spanje. De Spaanse regering heeft hier bovendien aan toegevoegd dat deze benoeming als natie puur taalkundig is en politiek of juridisch van geen enkele waarde, aangezien de Spaanse Grondwet slechts één natie erkent: het Koninkrijk Spanje."

"Geschiedenis

(...)

De democratische staatshervorming, gaf op 22 december 1979 aan Catalonië het statuut van autonome regio binnen het Koninkrijk Spanje en zo werd het Catalaans in de nieuwe grondwet erkend als "coöfficiële" taal. Op 9 augustus 2006 werd een nieuw statuut door de Spaanse regering aanvaard. Sindsdien beschouwt Catalonië zich als een natie binnen de Spaanse staat. Het beleid besteedt veel energie aan de normalisering van de Catalaanse taal en cultuur. Desondanks blijft de ontevredenheid met de positie van de autonome regio en de beperkte zelfstandigheid voor onvrede zorgen. Zo organiseerde de Assemblea Nacional Catalana op 11 september 2012 de grootste betoging ooit in Barcelona, onder het parool "Catalonië, een nieuwe Europese staat". Het jaar daarop volgde op dezelfde dag de Catalaanse Weg, een manifestatie geïnspireerd door de Baltische Weg, een mensenketting van El Pertus bij de Franse grens tot Alcanar op de grens met het Land van Valencia met goed anderhalf miljoen deelnemers. De vreedzame, maar groeiende beweging verwekt bij de nationale regering in Madrid, die meer voelt voor een sterke, centrale staat, toenemende bezorgdheid."
Antoni
10 jaar geleden
De Engelse Wikipedia geeft vaak veel uitgebreidere informatie dan de Nederlandstalige. In dit geval zou ook de Duitstalige of de Franstalige meer informatie kunnen geven over het Zwitserse conflict en de Spaanstalige versie meer informatie over het Spaanse conflict.

Als je de betreffende talen niet leest, kun je in de Chrome browser op vertalen klikken. De vertaling is dan niet zo goed, maar met een beetje fantasie begrijp je waarschijnlijk wel meer over de conflicten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wikipedia is een goede plek om te zoeken. Er is bijvoorbeeld een heel uitgebreid artikel te vinden over de guerilla in (Spaans- en Frans-) Baskenland

Toegevoegd na 2 uur:
Ook over andere disputen is het een en ander te vinden, zoals over de diverse volkeren in Spanje die vinden dat ze naast een eigen taal ook (weer) een eigen land zouden moeten hebben, het grensgeschil tussen Spanje en Engeland over Gibraltar, de grensgeschillen met Portugal en situatie met de stukjes Spanje in Marokko en dergelijke.

De Zwitserse situatie is een stuk saaier. Ondanks het feit dat er per kanton een andere taal kan worden is Zwitserland een typische neutrale bufferstaat, bedoeld om Duitsland, Frankrijk en Italie uit elkaar te houden. Net zoals de Benelux dient als neutrale bufferstaat tussen Frankrijk, Duitsland en Engeland.
Het spannendste? Zwitserland heeft een grensgeschil met Duitsland en Oostenrijk. Ze zijn het er niet over eens hoe hun grens door de Bodensee loopt.