Klopt het dat in Nederland je mails en telefoongespreken op bepaalde trefwoorden worden gescreened?

Lijkt mij een Hoax, maar ik hoor geregeld dat je mails/telefoongesprekken en dergelijke worden gefilterd op bepaalde woorden.
Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het internet heeft geen grenzen. Spionagesatelieten als Trumpet - http://en.wikipedia.org/wiki/Trumpet_(satellite) - monitoren radioverkeer, en het is niet uit te sluiten dat die ook worden gebruikt GSM-verkeer te monitoren. Je kunt nooit met alles meeluisteren, dus stemherkenning die reageert op bepaalde trefwoorden is logisch.
Alle informatie die via het internet verstuurd wordt is sowieso openbaar, alleen werd jarenlang gedacht dat de hoeveelheid data ("big data") zo enorm was dat er niks nuttigs mee gedaan kon worden. Snowden heeft onlangs onthuld dat er juist hele efficiente technieken in gebruik zijn om al die data wel degelijk te kunnen analyseren, en zelfs versleutelde email te ontsleutelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Google screened je email en zoektermen op trefwoorden, maar dit is vooral bedoeld om je 'relevante' advertenties te kunnen tonen.
En ze gebruiken de data voor onderzoek.
Specifiek voor Nederland weet ik niet, maar van dit Amerikaanse bedrijf weet ik dat ze dit doen,
10 jaar geleden
Er zijn steeds meer signalen dat de engelsen en vooral de amerikanen alle mails inzien en telefoonverkeer afluisteren. Wetten m.b.t. brief- en telefoongeheim en privacy en zo worden (in wat wij nog steeds noemen: democratische rechtsstaten) in rap tempo afgeschaft, de geheime diensten lopen daar al flink op vooruit. Er zit overigens haast nergens meer een mannetje met een koptelefoon in een klein kamertje realtime mee te luisteren met telefoongesprekken. Door computers wordt gescreend op bepaalde steekwoorden, waarbij bepaalde bevolkingsgroepen en nationaliteiten extra in de gaten worden gehouden.
Hoe ik dit weet? De enkele keer dat hier iets over naar buiten komt ontkennen of bevestigen de overheden niets, maar ze storten zich verbeten op de boodschapper. Ik kan me volstrekt niet voorstellen dat ze zoveel energie steken in het oppakken of monddood maken van iemand die onzin verkoopt. Dus kloppen de verhalen.
Over de Russen en Chinezen horen we hier niet veel, maar geloof maar dat die geen haar beter zijn.
teusvh
10 jaar geleden
Ja, bij klantenservices soms, hierdoor kom je snel in de goede categorie. In mails is dat vrij eenvoudig. En ook voor reclamedoeleinden (google) gebeurt dit. Bij telefoongesprekken is het moeilijker omdat iedereen een verschillende stem of een ander dialect/accent heeft. Dus daarbij kan het maar op heel beperkte schaal.

Een bekende van mij is hier momenteel een programma voor aan het ontwikkelen voor klantenservices. Maar hij gaf aan dat deze techniek maar met een relatief kleine woordenlijst kan worden toegepast. De gesprekken worden,dan bijvoorbeeld gefilterd op 'boos' 'drie keer' 'monteur'. Maar dan mag er geen 'roos' 'dieper' en 'voordeur' in de woordenlijst staan omdat het programma het dan kan verwisselen.

Dus telefonisch is het nog niet zo makkelijk. Maar de mogelijkheid is er wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant.... hoe kan het zo moeilijk zijn om een programma te maken wat het verschil tussen boos en roos kent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doordat iedereen een andere stem heeft, door een accent, dialect of spraakgebrek is het voor de computer lastig om dan alle woorden goed te koppelen aan de woordenlijst. Waardoor de computer je in de verkeerde categorie zet.
Maar als er alleen boos in de woordenlijst staat zal,de computer deze fout niet maken, hoogstens alle klanten die roos zeggen in de categorie boos plaatsen, maar er is geen categorie 'roos'.
Om dit een beetje te voorkomen werkt men graag met woord-series: 'boos, monteur, nog steeds kapot' of 'ik begrijp het niet'. Stel dat de overheid ons afluistert zullen ze ook heel gericht op woorden moeten focussen. Dus geen heel woordenboek moeten uploaden in het systeem. En om meer te verfijnen ook woord groepen moeten creëren. Dus niet alleen aanslaan bij 'terrorist', maar bij meer woorden. 'Terrorisme, aanslag, doden' etc.