Welke taal wordt er gesproken tussen presidenten/ministers?

Tussen Rutte en Merkel zal waarschijnlijk Duits worden gesproken, maar hoe werkt het als bijv. Obama en Poetin elkaar spreken? Zijn er dan tolken aanwezig?

Het zal vast eens gebeuren dat leiders die elkaar ontmoeten geen taal gemeen hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet praten ze altijd met tolken of je moet echt heel goed zijn in de taal. Gewoon zodat je vrijuit kan praten in je eigen moederstaal en niet één een groot voordeel heeft tov de ander omdat de één veel meer woorden tot zijn beschikking heeft.

Het beste antwoord

Ja, daar zijn officiële tolken bij. Je ziet bijvoorbeeld ook bij van die grote bijeenkomsten dat veel mensen hoofdtelefoontjes op hebben. Die horen de stem van hun tolken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zijn trouwens heel grappige verhalen van bloopers, waarbij een tolk heel wat schaamrood had kunnen voorkomen. Daar komen er een paar:

Joop den Uyl zei ooit: 'The Dutch are a nation of undertakers.' Hij bedoelde 'ondernemers,' maar hij zei 'begrafenisondernemers.'

Premier Gerbrandy was echt héél slecht in Engels. Tijdens een ontmoeting met Churchill kwam hij de kamer binnen, schudde Churchill de hand en zei: 'Goodbye!' Churchill antwoordde: 'This is the shortest meeting I have ever had.'

Tijdens WO II zei Churchill tegen Gerbrandy, terwijl ze op een balkon van de buitenlucht stonden te genieten: 'Spring is in the air.' Gerbrandy antwoordde: 'Why should I?'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het vertalen gebeurd door een beëdigd (lees: bij wet gemachtigd) vertaler/tolk. Deze vertaler/tolk kan zijn beroep pas uitoefenen als hij aan de voorwaarden voldoet om als beëdigd vertaler/tolk te werken en als een rechter hiervoor schriftelijk goedkeuring heeft gegeven.

Dat moet ook wel, want er word gesproken en geschreven over juridisch gevoelige informatie op topniveau. En men moet zeker kunnen zijn dat de boodschap goed bij de andere partij over komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierbij stuur ik u een link over hoe een en ander in elkaar zit voor extra informatie wat ik zojuist geschreven hebt.