Kunnen de problemen van Griekenland (en zwakke buurlanden) in de EU het einde van de Euro betekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hee, dat was mijn vraag!
http://www.goeievraag.nl/vraag/denkbaar-duitsland-nederland-binnenkort-euro.42835
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh jeej! dan heb ik jou vraag helemaal gemist! sorry..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Balkenende is niet voor niets zo uitgesproken op dit punt. Dit brengt de hele EU in gevaar. Wil jij gaan inleveren voor een paar van die roversnesten?

Het beste antwoord

Het probleem is niet alleen Griekenland maar ook Italie, Spanje, Portugal en Belgie daar drijgt het zelfde mee te gebeuren als met Griekenland

Toegevoegd na 3 minuten:
Als er nog 2 landen net zo als Griekenland in de problemen komt zal het voor veel landen in Europa moeilijk worden.Ook de Euro daalt dan flink en zullen landen die afhankelijk zijn van de Import het moeilijkste krijgen voor Nederland kan het een voordeel zijn omdat wij een exportterend land zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Euro kent geen einde, wat het alternatief is, is net als de amerikanen, heel veel biljetten gaan bijdrukken, want als Amerika dat kan, dan kunnen wij dat toch ook... En dan is het gevaar geweken, voor even, niet lang, maar daarna dan zien we wel weer... Maar deEuro blijft dan wel overeind...

En je gelooft de reclamejongens toch niet die zeggen dat de Euro kan vallen... Ik heb ooit een Euro zien vallen, dat klopt, maar ik heb er een tijd naar moeten zoeken, dat wel, maar hij kwam netjes weer boven water, die Euro...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je biljetten gaat bij drukken, krijg je hyperinflatie..
Dan word het helemaal één grote corrupte bende!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@boterham, is Den haag dat niet dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, zeker wel! Maar biljetten bijdrukken is wel het domste wat je kan doen! Dat snapt iedereen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens Boterham!
Ondanks het zeer onwaarschijnlijk is dat hierdoor de euro weer afgeschaft zal worden zou het wel kunnen.

Stel dat de zwakke landen zoals Griekenland nu gered worden door de sterken en ze komen over een paar jaar weer allemaal in problemen omdat ze hun zaken niet op orde hebben.
Dan kan het zo zijn dat de sterke landen dan niet nog eens de zwakken zullen redden.

De zwakken zullen dan gedwongen worden uit de euro te stappen en het is dan maar de vraag of de sterken nog wel meerwaarde zien in de euro of simpelweg terug naar de eigen munt gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles kan, dus ook dit is mogelijk. Echter mijn inziens zullen niet de Grieken de euro verlaten (zij hebben niks te verliezen, alleen maar te winnen), maar de sterk(st)e landen, zoals Duitsland en eventueel Nederland (dus eigenlijk samen), want die "verliezen" altijd door al die extra steun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als lid van de EU heb je beloofd de inflatie niet verder op te laten lopen dan 3%. Daarnaast mag het overheids tekort maximaal 60% van het BNP bedragen.
Zover ik weet heeft geen enkel land zich hieraan kunnen conformeren met Griekenland, Spanje en FRANKRIJK als uitschieters. Tijdens de recessie zijn de staatsschulden in alle EU landenenorm gestegen om de werkeloosheid te bestrijden en de banken overeind te houden. Ook landen met de vroegere sterke valuta als Duitsland en Nederland kunnen zich niet aan deze belofte houden. Als we allemaal netjes in de pas waren blijven lopen, hadden we het probleempje in Griekenland zo op kunnen lossen. Het probleem is echter dat alle landen hun broek niet op kunnen houden. Balkenende zit nu in Vancouver te broeden (op de fiets) hoe we 30 miljard kunnen besparen de komende jaren. en ga er maar van uit dat dit zeker 40 - 50 miljard moet zijn. Dit feit heeft natuurlijk een enome negatieve invloed op de hardheid van de Euro en je ziet de munt dan ook langzaam wegzakken . Nu was de Euro best wat overgewaardeerd. Toen de Euro werd ingevoerd was hij 1,20 t.o.v. de dollar, dus we hebben nog een beetje over. Op het moment dat een zwakke euro een dusdanige negatieve invloed begint te krijgen op de Duitse economie, stapt Duitsland uit de euro en gaat Nederland mee. Duitsland is het enige land dat zich dit can permiteren.