Zouden we, "uit eigen belang" beter in Europa op vakantie kunnen in plaats van verre reizen?

Stimuleert dit de euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag +

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoe je je verre reis maakt.

Als je 4.000 euro aan een reis naar China uitgeeft bij een Nederlands reisbureau dan gaat een groot deel van dat geld naar het reisbureau, bv. de KLM en de website bouwer van dat reisburea. Het meeste geld komt niet terecht in China.

Als je dit vergelijkt met een reisje naar Duitsland waar je dan slechts 1000 euro aan uitgeeft en de rest op de bank laat staan dan komt er maar weinig geld in de Europese economie terecht.

Maar ja, bij gelijke uitgave heb je gelijk met je stelling. Als je de Euro wil steunen kun je het beste op vakantie gaan naar Griekenland, Spanje of Portugal en daar veel geld uitgeven aan lokale bedrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja dat lijkt mij wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reis zal geboekt worden in ons eigen land, je geeft vaak geld uit om te eten en drinken op de luchthaven. Je treft al voorbereiding om dingen te kopen (badkleding, zonnebrand creme enz.) door een verre reis te maken heb je al heel wat geld uitgegeven in Nederland.

Daarna geef je het geld uit in een ver land, ook dit geld zal weer blijven rollen, door export. Omdat wij vaak importeren uit verre en goedkope landen. Veel landen hebben elkaar weer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af of vanuit die bestemming ook (indirekt)ekonomisch verkeer op ons afkomt. Ga je bijvoorbeeld naar Groenland dan exporteer je netto kapitaal want Groenlanders kopen nagenoeg niets in het Eurogebied.
In principe vergroot elke ekonomische activiteit de koek. Een eeuw geleden bijvoorbeeld was vakantie nog nauwelijks een ekonomische activiteit terwijl tourisme nu voor veel landen een heleboel oplevert en ook wel eens tragisch weinig.
Ik mag zelf graag recreatief fietsen en als regel hanteer ik dan dat ik in een of meerdere van de plaaten waardoorheen ik kom ook wat besteed. Gemeenten geven namelijk vaak veel geld uit aan de ontwikkeling van fietspaden enzo wat de lokale lasten zijn en daar doe ik dan wat voor terug. Het spreekt dan vanzelf dat als er heel ruwweg geen fietspaden zijn ik daar ook niet komen kan en de eurootjes ook daar niet besteed kunnen worden en dus ook niet op enige wijze terug kunnen of verder doorrollen.
Verder is het toch altijd een afweging op basis van een inschatting wat zo ekonomisch voor hier en voor daar als mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zich wel, alleen kan je ook een verre reis maken waar nagenoeg alleen Europa beter van wordt, en de oliesjeiks uiteraard. als je met een Europese vlieg- of bootmaatschappij Europa verlaat en vervolgens je hele vakantie in een vakantiepark in handen van een Europees bedrijf met Europese werknemers gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut want het geld blijft dan binnen de grenzen en bovendienst scheelt het ook in emissie dus de natuur wordt schoner en mooier en zo trekken we ook nog eens toeristen extra en die brengen weer geld in het laadje.
De landbouw kan hogere kwaliteit gewassen produceren dus onze concurrentiepostitie neemt toe evenals de afzet markt.
Kortom door maar massaal binnen europa op vakantie te gaan kunnn we een hoop geld uitsparen. De grieken hebben al 100.000.000n vakantiegeld opgestreken en die zitten toch al in een vakantieland dus als die een beetje met de toeristen meefeesten hoeven ze niet veel te missen. Ja ze moeten werken, oke maar hoeveel uur moetje maken voor 100.000.000. Ik heb geen idee maar ik maak ze niet meer en de hele stad waar ik leef ook niet de komende jaren.
Ik wil maar zeggen het helpt wel maar er is meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Ga naar Portugal of Griekenland.