Waarom hebben matrozen uit alle landen een vierkante kraag, meestal blauw met witte lijnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord. Betekent het dat de marines van andere landen het Nederlandse voorbeeld gevolgd hebben?

Antwoorden (1)

Zo'n uniform wordt een baadje genoemd. Die term stamt af van het Javaanse baadjoe. De vrouwen dragen de kraag trouwens niet (zij hebben een jasje en een stropdas), het is alleen voor mannen.
Het matrozen-uniform, tenue 6 geheten, is bekendste uniform van de marine. Wereldwijd dragen matrozen van nagenoeg alle zeevarende landen ze.
Op de kraag zie je drie strepen. De oorsprong daarvan ligt vermoedelijk in de drie zeeslagen van Michiel de Ruyter.
Het heeft dus met de geschiedenis van de zeemacht te maken. Er is nooit aan gedacht om het te veranderen. Matrozen dragen baadjes, en daaraan zijn ze altijd herkenbaar.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor dit antwoord. Dat betekent dus dat de marines van al die landen de Nederlandse hebben gevolgd!