Hoe heet het als het beleid wordt bepaald door gekozen leiders?

Democratie=Het volk regeert, maar bij deze vorm regeert het volk niet maar die persoon die het volk kiest, dat is wat anders. Hoe heet deze vorm?

10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben een democratie, we kiezen leiders en die reageren voor ons maar het volk kiest gewoon.

Antwoorden (3)

Je stelling klopt niet helemaal want democratie is er in vele vormen. Wat wij hebben is een indirecte democratie, waarbij het volk de leiders kiest en de leiders het beleid vormgeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Regenten politiek !! Dus eenmaal gekozen weten de heren wat goed is voor het (domme ) volk . In de aan loop van Europa en de euro zei men ook wij weten wat goed is dit brengen wij niet in referendum of in in iederval wij doen het !! Dat heet regenten politiek !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarvoor bestaat het begrip "Representatieve democratie".

Hierbij kiest het volk leiders die het beleid namens het volk bepalen. Vrijwel iedere moderne democratie is zo vormgegeven, omdat dit het meest praktisch is. De meeste mensen hebben niet voldoende tijd en kennis om zich voortdurend bezig te houden met het besturen van het land. Iedereen is gespecialiseerd in wat hij of zij het beste kan en het volk kiest vertegenwoordigers die het land namens het volk regeren.
Antoni