Welke mensen tellen de stemmen na een verkiezing?

Door wie worden de stemmen na de gemeenteraadsverkiezingen geteld? Kan je je ergens opgeven als stemmenteller of worden de stemmen door mensen van de overheid geteld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Stembureaumedewerkers.

En dit zijn mensen die:
"Iedereen van 18 jaar of ouder die vriendelijk en correct met mensen om kan gaan, in een team kan functioneren, administratieve ervaring heeft, flexibel en accuraat is komt in aanmerking. De stembureaus zijn op een verkiezingsdag geopend van 7:30 tot 21:00. "

Aan het eind van de avond tellen zij de stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is idd wel prettig als ze een beetje accuraat zijn ja... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat nou min, slaat dat nou weer op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand mag mij niet. Dus mijn antwoorden krijgen een min. Dat is een beetje de kinderachtige sfeer die hier heerst. Daar moet je je vooral niks van aantrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ter compensatie dan maar een plusje van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt standaart gebeurd kunnen die persoon de rechten worden ontnomen, dat is al eens eerder gebeurd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, als iemand mij een min wil geven dan mag dat.

Andere antwoorden (5)

Vrijwilligers die daarvoor een kleine vergoeding krijgen. Je kan je zeker opgeven als stemmenteller. Vraag het even bij je gemeente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het ene land mensen die als integer worden beschouwd en in het andere land mensen die omkoopbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden vaak aangeworven via uitzendburaau's. Ik was laatst op zoek naar een bijbaantje, toen ik een vacature tegenkwam als stemmen-teller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk dit jaar als stembureau-medewerker in Groningen. Men kan tot 21:00 uur stemmen. Daarna worden de stemmen volgens bepaalde protocollen geteld, door de 5 stembureau-medewerkers, die heel de dag het stemkantoor hebben bemand. Op drukke kantoren kan het team aangevuld worden met extra tellers.

Je krijgt hier een geldelijke vergoeding voor. Opgeven kan bij de gemeente. Echter dit opgeven dient maanden voor de verkiezingen al te gebeuren. Voor deze verkiezingen zul je je dus hoogstwaarschijnlijk niet meer als stemmenteller kunnen inzetten.

Wat wel kan is tijdens het tellen aanwezig zijn als publiek. Deze mogelijkheid wordt geboden, omdat het tellen transparant en controleerbaar moet zijn voor het volk. Als je dit wilt, moet je gewoon zorgen dat je rond 21:00 uur in het stembureau bent.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Veel stemmentellers zijn gemeenteambtenaren die op die dag gewoon doorbetaald worden en ook nog zo'n 150 euro vergoeding krijgen. Dubbelop betaald dus. Het is dan ook zo populair dat het voor buitenstaanders nauwelijks mogelijk is er tussen te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar in principe kan iedere stemgerechtigde burger stemmenteller worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken verschillende mensen die stembureaus hebben bemand bij vorige verkiezingen. Geen gemeenteambtenaren, en ze hadden geen enkele moeite om er 'tussen te komen'. Sterker nog, in verschillende universiteitssteden wordt driftig geworven onder studenten, omdat het vaak moeilijk is om stembureaus volledig te bemannen en voor een student die lousy 150 euro nog een leuk zakcentje voor een zeer lange dag werken is. Ze beginnen immers al om 7.30 uur, en beginnen om 21.00 uur pas met het tellen zelf. Misschien is dat van die 'dubbel' betaalde gemeenteambtenaren specifiek in jouw gemeente?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een flink aantal gemeenten "van binnen" gezien, van de kleinste tot de grootste, en het was overal hetzelfde.
Er is natuurlijk een verschil tussen stemmentellers en leden van een stembureau.
Stemmentellers worden ook onder de ambtenaren geworven.