Hij vindt dat niet.

Venezuela heeft wel die territoriale claim van 200 zeemijl buiten de kust (overgens is dat niet buiten de kust van het vaste land, maar gerekend van Isla Aves, gelegen op 15°40′18″N 63°36′59″W, op zichzelf al een stuk van het vaste land af en het is niet meer dan een stukje rots, maar aangezien Venezuela claimt dat dat bij Venezuela hoort hebben ze daarmee ook een opstapje voor die 200 zeemijlen.

De claim van Venezuela wordt overigens erkend door een aantal landen, waaronder ook Nederland, voorzover ik heb kunnen nagaan is het daardoor gekomen dat Chavez eigenlijk heeft gezegd dat hij niet geïnteresseerd is in onze overzeese gebiedsdelen, tenminste zolang ze bij het Koninkrijk blijven horen.

Dit roept natuurlijk de vraag op wat Chavez wil als bijvoorbeeld Curacao zelfstandig zou worden, hij lijkt namelijk te zeggen er dan misschien wel aanspraak op te willen maken, onafhakelijk of niet, dat kon dan uiteindelijk wel eens gaan leiden tot onze eigen variant op de Falkland-oorlog.

Chavez heeft overigens wel publiekelijk beweerd dat hij zich bedreigd voelt door Amerikaanse spionagevliegtuigen die officieel voor drugsinterceptie en dergelijke worden ingezet. Deze vliegtuigen opereren deels vanaf bases op onder meer Curacao. Persoonlijk vind ik dan ook niet dat Chavez op dat punt erg overdrijft, want de Amerikanen hebben m.i. sowieso juridisch gezien niets te zoeken in andere landen als het om drugs gaat en ik weet en / of vermoed bovendien nog dat er meer achter die drugsvluchten zit.

Nog even samengevat dus:
Als de situatie zo zou zijn dat de eilanden nergens bij hoorden bestond dus wel de kans dat Venezuela het wilde annexeren, maar we hebben momenteel de toezegging dat Chavez niet geïnteresseerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens de president zou alles wat zich binnen 200 zeemijl ten noorden van Venezuela bevindt bij dat land horen. De Nederlandse Antillen en Aruba liggen nog geen 40 zeemijlen ten noorden van Venezuela.
14 jaar geleden
Staatshoofden zoeken vaak een conflict met een ander land als ze een probleem hebben in het eigen land, dit leidt de aandacht af.
Denk b.v. aan de bezetting van de Falklands door Argentinië in 1982.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt op schootsafstand van Venezuela en Chavez heeft die eilanden gezien door zijn kijker, geen wonder dat hij die eilanden wil hebben...