Waarom vindt de kroning van de Nederlandse koning in een kerk plaats?

Ik kan mij ook wel een andere plek voorstellen, zoals de Amsterdam Arena of theater Carré. Ik dacht, dat in Nederland een scheiding bestaat tussen kerk en staat.

Powergen
10 jaar geleden
Het is geen kroning, het is een beëdiging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovendien fungeert de kerk in dit geval niet als kerk, maar als vergaderzaal.

Antwoorden (3)

Dit heeft te maken met de historie.

In de grondwet is vastgelegd dat de eed aflegging gebeurt in het huis god's daar de koning ook de steun vraagt aan god (zowaarlijk helpe mij god almachtig).

De scheiding van kerk en staat betekend alleen dat een kerkelijke macht geen eisen mag stellen aan de wetgeving voor Nederland, niet dat er geen kerkelijke invloeden mogen zijn binnen onze staat.

Zou het geloof geen rol meer mogen spelen binnen onze staat zouden een aantal politieke partijen per direct verboden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Beèdigingen van provinciebestuurders, ambtenaren e.d. vinden toch ook niet in een kerk plaats?
Geloof mag wat mij betreft best een rol spelen, maar ieder mens gelooft op zijn manier, Verder is niet iedereen christen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de grondwet staat nergens dat de eedaflegging in een godshuis moet plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, daar staat in dat het dient plaats te vinden daar waar zijn voorgangers het ook gedaan hebben, in de nieuwe kerk te Amsterdam, en laat dat toevallig ook een godshuis zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag een artikelnummer, want volgens mij staat er ook nergens dat het dient plaats te vinden waar zijn voorgangers dat gedaan hebben. Je hebt het toch wel over de Nederlandse grondwet ;-)
Hoewel de plechtigheid in een kerk plaatsvindt, heeft de huldiging geen godsdienstig karakter. De betekenis ervan is puur staatsrechtelijk. De grondwet schrijft voor dat de inhuldiging moet plaatsvinden in de hoofdstad Amsterdam, tijdens een openbare verenigde vergadering van de Staten-Generaal (de Eerste en Tweede Kamer). Bij de inhuldiging zweert of belooft de koning trouw aan het statuut voor het koninkrijk en aan de grondwet.

Toegevoegd na 1 uur:
Het Rijksmuseum is geen restaurant, maar toch vond daar het afscheidsdiner plaats. Omdat het een mooie entourage is. Zo is de Nieuwe Kerk beter dan bijvoorbeeld de raadszaal van het Amsterdamse gemeentehuis, om de inhuldiging in plaats te laten vinden. Er kunnen veel mensen in, en het geeft een speciale sfeer.
Amadea
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Amadea plus. Er werd in het begin van de uitzending speciaal vermeld dat de kerk vandaag een andere functie had en alleen werd gebruikt als vergaderplaats voor de regering. Het had dus niets met geloof te maken, ook al was God her en der hulpe bij de belofte van trouw.
De keuze voor de Nieuwe Kerk is destijds bij Willem I in 1814 gekozen als locatie voor de inhuldiging omdat het dichtbij het Paleis op de Dam lag. Niet religieuze maar praktische motieven lagen hieraan ten grondslag. Nederland kent inderdaad een scheiding een kerk en staat en de inhuldigingsplechtigheid heeft dan ook uitsluitend een staatsrechtelijk karakter. In theorie zou de inhuldiging ook plaats kunnen vinden in de Amsterdam Arena of theater Carré, de enige voorwaarde is dat de ceremonie in de hoofdstad Amsterdam moet plaatsvinden.