Wat gebeurt er met een land dat failliet gaat?

Naar aanleiding van de berichtgeving over Griekenland hoorde ik laatst in het nieuws dat het gevaar dreigt dat ze failliet gaan. Ik vroeg me af wat dat in de praktijk inhoudt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt je donaties voor griekenland overmaken op giros 555
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn land gaat ook failliet gaan met die dwaze regering!

Het beste antwoord

Ha, die Olgava;

Omdat een land geen juridisch aansprakelijke eigenaar kent zoals een bedirjf kan het in strikt economische zin niet echt failliet gaan. Je kunt immers moeilijk een curator de restjes Griekenland laten verdelen onder de schuldeisers. Het slaat vooral op de situatie van totale economische ontregeling als de boel niet meer te redden zou blijken te zijn en het naar een tweede of zelfs derde wereldniveau dreigt af te glijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk gebeurt het zelfde als wanneer jij als persoon failliet verlaard zou worden.
Alleen zijn de gevolgen voor een land groter.

Griekenland is de laatste jaren bijvoorbeeld steeds afhankelijker geworden van importproducten als: energie, voedingsmiddelen (in het bijzonder zuivelproducten en vlees), kapitaalgoederen (transportmiddelen en machines) en elektrische apparaten. Voor transportmiddelen is Griekenland zelfs geheel aangewezen op de import.

Voor die produkten is bij een faillesement geen geld meer.
De schulden bij leveranciers aan griekenland lopen hoog op en leveranciers zullen uiteindelijk niet meer willen leveren.

Veel bouw projecten in griekenland zullen dus stopgezet worden. De schappen van de winkels raken leeg.

De griekse bevolking zal al snel zonder baan, dus zonder inkomen komen te zitten. Veel soorten voedsel zullen schaars worden. Als transport uitvalt zullen dorpen en steden geisoleerd raken. Maar ook noodzakelijk vervoer als hulpdiensten etc zullen onder het gebrek aan transportmiddelen gaan lijden.

Afijn.. langzamerhand verarmd een land en zijn inwoners gestaag. Met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan raakt dat land alle controle kwijt. Niemand gelooft meer in elkaar, niemand wil elkaar meer helpen, armoede zal steeds groter worden en uiteindelijk steekt het communisme weer de kop op. Dat vaart altijd wel bij armoede van veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus Klaas ik waardeer je eerlijkheid als je een min geef te onderbouwen waarom je bent de enige
Nu normaal gezien hier in Belgie hoor ik vaak dat er geld geleend wordt aan Afrika steeds meer en meer ,dus een bijdrage van andere landen zou eigenlijk wel van toepassing mogen zijn ! Het is een europees land dus als iedereen een beetje van zijn rijkdom zou willen afgeven uit de schatkist zou dit op slag opgelost zijn ! Het steenrijke engeland zou wel iets mogen doen al was het maar enkele kroonjuwelen van de koningin van Engeland maar neen ...
Het egoisme overheerst overal !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een land kan niet failliet gaan. Een faillissement is namelijk een wettelijke constructie die in het leven is geroepen door de wetgever van een land. Maar doordat elk land "soeverein" is, is de wetgeving van andere landen niet op land A van toepassing.
Onder de eigen wetgeving wordt geen rekening gehouden met het eigen faillissement en andermans wetten gelden niet, dús kan het land niet failliet gaan.

Wat wel kan gebeuren is dat een land besluit haar schulden niet meer te betalen. Over het algemeen levert dit een enorme verdieping van de economische ellende op, aangezien buitenlandse investeerders geen geld meer overmaken.

De rente schiet omhoog, hierdoor knalt de inflatie ter plaatse omhoog. Import van goederen wordt nagenoeg onmogelijk (want verkopers willen niet meer "op rekening" leveren"), de munteenheid stort in en zo gaat de lijst met nadelen maar door.

Meeste landen komen er wel weer bovenop, hoor.

"Recente" voorbeelden:
Samba Crisis van 1997
Roebelcrisis van rond 1998