Kan de nieuwe koning, met zijn vuist op tafel slaan en zeggen ''het is genoeg, kappen met dit kabinet''?

Heeft Willem Alexander zoveel macht om dit kabinet een halt toe te roepen? Dat vraag ik mij vaak af. Zij zien toch ook dat het zo niet goed gaat...

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat voor gevolgen gaat het voor hem hebben als hij zijn mening geeft over de gang van zaken van dit kabinet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat kan een koning (in ons land) al lang niet meer. (Nou ja, binnenshuis mag hij gerust met zijn vuist op tafel slaan, al zal Máxima dat niet graag zien vanwege het behoud van het meubilair en het slechte voorbeeld voor hun kinderen ;-) )

In onze Grondwet staat (art. 42) dat de Koning onschendbaar is en de ministers verantwoordelijk zijn.

Als iemand het kabinet naar huis kan sturen, is dat de volksvertegenwoordiging, de Tweede Kamer dus, bijv. door met gewone meerderheid de hele begroting af te keuren waardoor de ministers geen geld meer mogen uitgeven.

Als Willem-Alexander politieke meningen zou gaan verkondigen, krijgen de ministers die voor hem verantwoordelijk het zwaar. Gelukkig is onze toekomstige koning goed opgeleid, zodat uitglijers naar verwachting beperkt blijven.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna correct. Het staatshoofd kan niets doen betreffende de regering omdat we een democratie zijn.

Andere antwoorden (5)

Ja,hij kan met zijn vuist op tafel slaan,maar het zal niet baten,dat soort macht heeft ons koningshuis niet.
11 jaar geleden
Ja dat mag hij (eigenlijk niet ) wat hij of zij als koning of nu als koningin zou zeggen !!! (In het openbaar ) daar moet Rutte verantwoording voor nemen !!?!? Dus politiek getinte uitspraken zijn NIET gewenst door wie dan ook van het Konings huis . De minister president is verantwoordelijk voor wat het staats hoofd zegt . Dus het zou heel leuk zijn als Alexander kritiek zou zou hebben op Rutte dan is hij er zelfs verantwoordelijk voor .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah laten we hopen dat Willem Alexander een keertje flink uithaalt naar Rutte... Grappig dat Rutte dan zelf verantwoording moet afleggen voor de uitspraak van het staatshoofd... :-)
Nee hij mag alleen lintjes uitdelen en door knippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
In die volgorde?     ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies!
Hij mag natuurlijk best met zijn vuist op tafel slaan en zeggen dat dit kabinet zou moeten opkrassen.
Jammer alleen voor hem dat hij helemaal niets heeft in te brengen en zijn mening er dus absoluut niet toe doet.
Hij brengt hiermee alleen maar de MP in de problemen omdat deze betreffende dit onderwerp verantwoordelijk is voor de uitspraken van de koning.
Probleem is verder dat hij zichzelf hiermee onmogelijk maakt en het voortbestaan van de monarchie in gevaar brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen het staatshoofd heeft geen politieke macht daar wij een democratie zijn.

Als het staatshoofd een politieke uitspraak doet is de minister president diegene die aangesproken gaat worden als de uitspraak niet overeenstemt met de lijn die de regering volgt.

Een staatshoofd zal heel voorzichtig zijn in het uiten van haar politieke voorkeur, ten eerste moet ze samenwerken met de regering vanwege de democratie, ten tweede kan een verkeerde woordkeuze een enorme schade toebrengen aan de economie als de uitspraak verkeerd valt bij buitenlandse regeringen.

Dat het staatshoofd wel eens haar politieke voorkeur op subtiele wijze uit mag blijken uit het dragen van het hoofddoekje tijdens een bezoek aan een moskee.