Waarom zijn er in Amerika maar twee politieke partijen? En die partijen kunnen toch telkens er een nieuwe president is, van henzelf deze keer, ...

... alles afschaffen wat de vorige president verwezenlijkt heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Het is allemaal historisch zo gegroeid. Het begon ooit met twee partijen, de Federalisten and the Anti-Federalisten.
Die zijn doorgegroeid naar de Republikeinen en de Democraten. Een tweedeling die het land door politiek door midden splitste. Stemgedrag wordt doorgegeven van ouder naar kind. Eén van de verklaringen waarom er verder geen politieke partijen zijn bijgekomen is de scheiding van staat en kerk. Partijen zoals het CDA kun je niet oprichten in de USA.
Maar je kunt wel gewoon politieke partijen oprichten hoor.
Alleen is het twee-partijstelsel zo ingeroest in de samenleving daar dat het de vraag is of dat zin heeft.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn ook kleine onafhankelijken in de Amerikaanse parlementaire politiek, maar die hebben slechts een marginale positie.
Als de Amerikaans legislatuur op dezelfde wijze is geregeld als in Nederland, dan kunnen wetten niet zomaar worden afgeschaft. Wel kunnen nieuwe wetsvoorstellen leiden tot het effectief ongedaan maken van voorgaand beleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen zijn dat er geen versnippering is van het politieke landschap waar bij elke verkiezing men heksentoeren moet uithalen om een coalitie te bereiken die een meerderheid heeft. (zie bv Belgie) Nadelen zijn de extreme polarisatie van standpunten : bv. de gezondheidszorg , overheidinmenging, wapenverbod. Dat men alles kan afschaffen is ook niet zo evident . Dan zal men alles in het werk stellen om dit uit te stellen, te lobbyen en zo vele ander technieken ,eigen aan de parlementaire democratiën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Amerikaanse systeem is gericht op het activeren van tegenstellingen, zodat er zo min mogelijk kan worden geregeld. De politioeke filosofie is 'een zo klein mogelijke overheid is de beste overheid'. Het Amerikaanse volk, arm en rijk, wil niet anders. Obama gaat daar tegen in en dat zal hem de kop kosten.

Carter ging zelfs uit van zero-balancing: een nieuwe president erfde niet van de voorganger: geen budgetten, geen langlopende afspraken enz. De founding father hebben het met opzet zo geregeld dat zowel de president als de beide kamers altijd tegengestelde belangen hadden. Daar valt veel voor te zeggen. Alleen regelneven als Kok en het huidige kabinet willen de burger kompleet inkapselen.

Wil je meer lezen, zoek dan maar in WiKi: 'John Locke' en 'Hobbes'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je over Kok en dit kabinet, dat ze de burger compleet willen inkapselen zegt, slaat nergens op. Wat ik in de politiek belangrijk vind is dat bepaalde groepen mensen niet de kans krijgen andere groepen mensen te overheersen. Als er geen regels zouden zijn, zijn de sterken aan de macht. Misschien hoor jij daarbij? Prima. Maar trek je je het lot van zwakkeren weleens aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw reactie is dezelflde als de politieke elite in bijv. Amsterdam (elitair en arrogant) en dat gaat ze godzijdank de kop kosten.. Wat jij zegt slaat dan ook nergens op: de huidige politiek beschouwrt burgers als onmondig en vindt dat de burgers op alle mogelijke manieren in de gaten moeten worden gehouden. Heb jij die mop van Sam en Moos wel eens gehoord, dat Sam zegt dat hij vandaag een vrouw voor heitje karweitje de kinkerstraat heeft overgedragen. Waarom gedragen zegt Moos?. Ze wilde niet, zei Sam daarop.
Er zijn trouwens meerdere politieke partijen. Een president heeft niet zoveel macht als mensen vaak denken. Obama wil graag een nieuw zorgverzekeringsstelsel. Maar hij gaat verliezen waarschijnlijk, omdat de republikijnen dwars leggen.