Valt beledigen niet meer onder de vrijheid van meningsuiting?

Wilders vindt de uitlatingen van ambassadeur Habibie beledigend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wilders heeft er een bizar trucje voor bedacht: hij spreekt namelijk vanuit zijn eigen mening, dan is het vrijheid van meningsuiting. Habibi spreekt namens de Indonesische regering, en dat is dan wel een belediging die dan geen meningsuiting meer schijnt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is heel simpel; als je Wilders heet mag je moslims en linksmensen onbeperkt beledigen (vrijheid van meningsuiting). Mensen mogen alleen niet kritiek leveren op Wilders, dat is dan weer belediging (demoniseren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders schijnt te mogen zeggen wat hij wil,ook al is het niet waar en wordt dan ook nog de hand boven zijn hoofd gehouden door ( toevallig ) onze minister van buitenlandse zaken, Verhagen, die o zo bang is,dat Wilders misschien zal afhaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor jou. Je verwoord wat ik vandaag verschillende keren dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ wederom ter compensatie van alle Wilders-minnaar-minnen
Het feit dat Wilders de uitlatingen van de ambassadeur beledigend vindt, wil nog niet zeggen dat hij tegelijkertijd ook vindt dat de ambassadeur hem niet MAG beledigen.
Ik heb het hem niet gevraagd, en heb ook weinig behoefte om Wilders te verdedigen, maar als je het mij vraagt vindt Wilders, dat de ambassadeur hem natuurlijk wel MAG beledigen. Maar hij zal ook vinden dat hij dan wat terug mag zeggen, en dat doet hij dan ook. Beide heren maken dus optimaal gebruik van de vrijheid van meningsuiting, en daar is niet zoveel mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier lijkt me heel veel mis mee. Het is geen verstandige manier van communiceren, en kunnen ruzie en zelfs oorlogen als gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je reaktie wel, en ik vind beledigen ook geen verstandige manier van communiceren. Maar draai het eens om. Stel dat beledigen verboden of strafbaar zou zijn. En hoe zou je dat dan moeten interpreteren? Dat is bijna onmogelijk en een programma als Koefnoen zou onmogelijk worden. Laten we het er maar op houden, dat beledigen gewoon mag, maar dat het niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, de humor is in de loop der jaren ook steeds cynischer geworden, en zit vaak tegen het beledigen aan. Er wordt smakelijk om gelachen, behalve wanneer het naar jou of jouw doelgroep gericht is.
Misschien zouden we voortaan als leidraad moeten hebben dat voordat we iets zeggen, we eerst eens na moeten gaan hoe we het zelf zouden vinden wanneer iemand dit tegen ons zou zeggen.
Je mag iemand beledigen. Maar hier gaat het om een politiek spel. Habibi mag Wilders beledigen en Wilders mag tegen Habibi zeggen dat hij mensen beledigd heeft.
En Habibi mag weer zeggen dat hij Wilders mag beledigen. Wie spint garen bij dit spel? Wilders. Wilders zal nooit iets doen wat hem geen winst oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beledigingen die Wilders doet is de vrijheid van meningsuiting.
De beledigingen die anderen doen welke niet in dezelfde lijn zijn als zijn beledigingen, dat zijn beledigingen.
Alles wat over Wilders gaat, direct of indirect, is zo wie zo een belediging. Zoals ook de toespraak van de Koningin.

Dit alles natuurlijk in het hoofd van Wilders en is nergens gebaseerd op enige wetgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag in Nederland, alleen iets over iemand zeggen als je duidelijk aangeeft dat het jouw mening is. b.v. Je mag tegen een politieagent zeggen "ik vindt jou een eikel"maar je mag niet zeggen "jij bent een eikel". Zo moet je dit ook zien, zolang je duidelijk aangeeft dat iets jouw mening is is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taaltechnisch kun je niemand beledigen als je je mening uit.
Je zou kunnen zeggen tegen jouw buurman dat je hem een zak vindt. Technisch gezien is dat geen belediging, maar het wordt natuurlijk wel als beledigend opgevat.
Als je tegen iemand zegt :"Je bent een zak" , is dat een regelrechte belediging.

Je kan het nog verder omzeilen :
Vraag aan een agent :"Wat zou er gebeuren als ik zou zeggen dat u een eikel bent ?"
Agent :"Dan krijgt u een boete en moet mee naar het bureau."
Uzelf :"O, dan zal ik het maar niet zeggen."

Met andere woorden, je kan op het technische randje gaan lopen, maar als het uiteindelijk voor de rechter komt, word je waarschijnlijk veroordeeld.
Fatsoen zou over het algemeen wat hoger in het vaandel gedragen mogen worden naar mijn bescheiden mening.