Gaat de auto van de president altijd mee op staatsbezoeken?

Dit naar aanleiding van een artikel in het AD:
" Het 'Beest', de bijnaam van de presidentiële limousine van Barack Obama, mag dan bestendig zijn tegen een raketaanval, kogels en brand, de auto is niet bestand tegen een volle tank benzine.

Een oplettende twitteraar in Israël (waar Obama woensdag arriveerde voor een staatsbezoek) zag de enorme auto op een sleepwagen staan nadat deze niet meer voor- of achteruit was te bewegen."

(
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3412585/2013/03/20/Per-ongeluk-benzine-getankt-beest-van-Obama-kapot.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=
)

Het lijkt me nogal een klus om zo'n groot bakbeest van een auto overal mee naar toe te slepen en ik kan me ook niet voorstellen dat hij als hij naar een "friendly" land gaat ook zijn auto meeneemt.

Bijkomende vraag: Hoe wordt de auto vervoerd? Hebben de vliegtuigen die voor de Airforce One vluchten gebruikt worden zo'n groot bagageruim dat de limo er in past, of gaat nog een vrachtvliegtuig mee speciaal voor de auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Of het een "friendly" land is, maakt niet uit. Ook in "friendly" landen lopen veel "unfriendly" mensen rond die maar al te graag aan raketwerpen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je misschien wel een punt, maar ik neem aan dat die landen ook prima in staat zijn om een gepantserde auto te sturen om de president in te vervoeren. Lijkt me wel zo praktisch.
Antoni
11 jaar geleden
De auto van de Amerikaanse president is niet zo maar een gepantserde auto. Deze is speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de president. Het zou me niet verbazen als er meerdere exemplaren van zijn en ja, voorzover ik weet gaat deze limousine altijd mee op staatsbezoek. Er worden, wat de veiligheid van de Amerikaanse president betreft, geen risico's genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de president van de USA heeft meerdere limousines tot zijn beschikking, allen uitgerust met een directe verbinding met het Pentagon, een directe verbinding met elke bunker waar een atoom raket staat (president moet de afvuur code ingeven alvorens ze afgeschoten kunnen worden) etc. etc..

Het beste antwoord

Ja en niet alleen 1 maar meerdere.

Toen het laatste bezoek van een USA president aan Nederland was (Ik meen Bush)
werkte ik op Schiphol. En er zijn eerst 2 globemasters gearriveerd. Vol met wagens. En meer dan 1 limo. Toen het presidentiele vliegtuig gearriveerd was hoorde ik van een bekende van mij die "persoons beveiliging" doet voor de Nederlandse staat dat er zelfs in de regio een tweede presidentieel vliegtuig is om in nood als back up te gebruiken.

Overigens is zo een bezoekje een enorme operatie. Als je ziet wat er aan materiaal en personeel vooruit reist en meereist, dan snap je pas waarom dat soort dingen zo bizar veel geld kost.

Overigens is de welbekende Boeing van de USA niet Airforce One. HET vliegtuig waar de president in zit is Airforce One of dat bij wijze van spreken en Cessna is of een KLM toestel. Zodra hij er in zit word DAT vliegtuig Airforce one
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jawel een limousine van de president van de USA staat in de USAF 1, het vliegtuig van de president.

De president heeft de beschikking over meerdere limousines waarvan er dus 1 geparkeerd staat in de AirForce 1, een andere staat op Camp David, het buitenverblijf van de president en uiteraard staat er 1 bij het witte huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat karretje heeft een eigen transportvliegtuig. Een C-17 Globemaster waar in elk geval nog twee andere autootjes instaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de koude oorlog stond ook in die 747 een limo voor de president, ben ooit getuige geweest van het uitladen van het voertuig op vliegbasis Volkel toen mister Watergate naar een bijeenkomst moest in Brussel. Overigens heeft er ook lang een presidentiële limo op het Amerikaanse deel van vliegbasis Volkel gestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de koude oorlog waren de presidentiele limo's nog niet zulke bakbeesten als dat het ze nu zijn ;-)
Overal waar de president van amerika komt zijn altijd twee van zijn beveiligde pantserauto's aanwezig deze twee auto rijden ook altijd mee en in een daarvan zit de president. Dit is zo om het nog moeilijker te maken om een aanslag op de president te kunnen doen want in welke auto de president zit is nooit bekent. Verder de president die in een ander land van de wereld aan komt komt niet met een vliegtijg maar ook met een vrachtvliegtuig voor de auto's. Daarnaast komt er ook nog heel veel personeel en beveiliging mee dus het is een enorme operatie waarbij van alles en nog wat wordt mee genomen.
ronron1212