Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan Nederland de staatsschuld gaan afbouwen met de aardgasbaten ? Ivm hogere gasprijs in de toekomst?

En hoeft de regering dan niet de belastingen te verhogen ?
Want we hebben een fors hogere staatsschuld maar de olieprijs gekoppeld aan de gasprijs zou voor de nodige aardgasbaten kunnen zorgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
592

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, ten delen. De aardgasbaten worden al lang gebruikt om tekorten aan te vullen en bepaalde extra's te financieren. Door de gasbaten kan de belasting iets gedrukt worden. Maar de gasbaten zijn nou ook niet zo groot dat we de belasting fors kunnen verlagen. Daarnaast zal misschien de gasprijs stijgen, waarschijnlijk moet Nederland in de toekomst ook meer betalen voor andere grondsstoffen als olie.
Ook zal een deel van de gasbaten worden gebruikt om te investeren in de economie zodat als de gas op raakt men dat kan compenseren door een verbeterde economie.
Ik ben wel benieuwd hoe je erbij komt dat we een fors hogere staatsschuld hebben, aangezien Nederland juist een vrij strak beleid voert wat betreft staatsschuld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja zeker en dat doen ze al, de gasprijs is al omhoog gegaan en gaat elk jaar omhoog... De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs... Maar het is zo dat de staatsschuld omlaag gaat, maar ook dat Nederland een grotere staatsschuld mag maken vanwege ons gas... Dat gas is dan namelijk onderpand...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze schulden zijn een getal met 40 nullen. Ik vraag me af of het ooit wel afbetaald kan worden. En als we het bijna afbetaald hebben zorgen de bankiers wel weer dat we weer in de schulden komen, anders kunnen ze geen geld meer aan ons verdienen. De bankiers hebben de macht, we komen pas van de schulden af als we hun lozen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we wel rijk zijn met dat gas in de grond , vooral omdat de gasprijs omhoog zal gaan in de toekomst. Verder gaan we gas uit Rusland opslaan en distribueren . Tegen een lekker prijsje ! De staatsschuld is inderdaad een groeiend probleem, de banken komen vrijwel zeker weer in de problemen en de staat zal ze weer helpen ( systeembanken dan ) . +1 voor je bijdrage.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding