Het IJzeren gordijn was natuurlijk geen echt gordijn, maar een benaming voor de fictieve grens die dwars door Europa liep en een scheidingslijn vormde tussen het communistische Oostblok en het kapitalistische Westen. Het IJzeren gordijn ontstond na de Tweede Wereldoorlog en vloeide voort uit de zogenaamde Koude Oorlog. Dit was een periode van gewapende vrede tussen het Oostblok en het Westen direct na de Tweede Wereldoorlog. Het Oostblok bestond uit de Sovjet-Unie en de satellietstaten in Oost-Europa en het Westen is West-Europa, onder leiding van de Verenigde Staten van Amerika.

Toegevoegd na 2 minuten:
In zijn werkgroep tot Europese samenwerking gebruikte Winston Churchill (1874-1965) in Fulton voor het eerst de term ‘ ijzeren gordijn’. Snel werd het een begrip in de politiek. Churchill duidde er een scherm mee aan van ‘ Stettin aan de Oostzee tot Triest aan de Adriatische zee. Een scherm dat de oude Midden Oost-Europese hoofdsteden Warschau, Berlijn , Boedapest, Belgrado, Boekarest en Sofia van 1945 tot 1989 zou afsluiten van de vrije wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor jou wellicht een uitdrukking, maar voor de meeste ouderen een feit. Dat was de grens tussen Rusland en zijn satelliet staten in Europa en het vrije westen van Europa.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een muur van beton en prikkeldraad om de burgers binnen de landgenzen te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Jeroen, volgens zijn profiel is de vraagsteller 64 jaar. Dus die opmerking over "jou" geldt niet voor hem. Misschien vraagt hij zich af waarom "De Muur" "het IJzeren Gordijn" werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal gelijk, controleer niet bij iedereen zijn vraag zijn leeftijd. Hoop wel dat het antwoord bevredigend voor hem is.
AWM
14 jaar geleden
En het ijzeren gordijn was veel meer dan die muur. Het ijzeren gordijn was geen ding, maar een begrip.
De term 'ijzeren gordijn' bestaat al langer dan de scheiding van de grens tussen west en oost Duitsland zoals wij die kennen.
Churchil gebruikte de term voor de scheiding tussen oost en west. Daardoor werd deze term voor deze grens gebruikt.
Eigenlijk komt het uit het theater waar een metalen scheiding wand was, die bij brand op het podium, de zaal en het podium scheidde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dit uitdruksel verwees Churchill naar de lange strook prikkeldraad die Stalin had laten plaatsen om zo het oosten en het westen van Europa te scheiden.