Wat voegt het koningshuis toe in Nederland?

Het kost de belastingbetaler alleen maar geld en echte beslissingen neemt men ook niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik vind dat dus al jaren iets onnuttigs van Nederland
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

je zegt het eigenlijk zelf al..het voegt helemaal niets toe!

alleen maar een hoop narigheid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van landen met presidenten word ik nog misselijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het koningshuis is cultureel en historisch gewoon een symbool voor Nederland. Het is immers door een van hun voorouders dat wij überhaupt onafhankelijk van Spanje zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit een recent verslag van dhr. Zalm is gebleken dat het koningshuis ons niet meer kost dan een president ons zou kosten. Een koningshuis is ook een groot diplomatiek voordeel, aangezien een president constant moet regeren, maar een koningin (in ons geval) dat niet hoeft en zich zo kan concentreren op goede banden met het buitenland. Dit heeft ons, ook al valt het niet op, ons als land al veel voordeel opgeleverd. Er zitten natuurlijk wel risico's aan een koningshuis als je bijvoorbeeld een achterlijke monarch krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is gewoon leuke entertainmaint. Het heeft gewoon iets om nog een oud traditioneel koningshuis te hebben als kost dat dan wat geld. En volgens mij doen ze best nog wel wat voor het land hoor. Alex heeft een drukke baan volgens mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze koningen is een van de beste lobbyisten die er is. Bovendien is ze een symbool die voor een beetje chauvinisme zorgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het koningshuis heeft een heel aantal ceremonieele taken. Deze vervullen in de regel uitstekend. De politici hebben hierdoor meer tijd om serieuze zaken te bespreken (al merk je daar weinig van). Het is overigens al een aantal keer na gerekend en een president kost meer dan het hele koningshuis bij elkaar. Tenminste als men van cijfers uit vergelijkbare landen zonder koningshuis uit gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzin: de kosten van het koningshuis bedragen op jaarbasis ergens rond de 110 miljoen. Op zowel officieuze en officiele missies gaan er altijd grotere bedrijven mee, en daaruit vloeit ruim 4 miljard aan internationale opdrachten voor Nederland voort.

Hetzelfde geldt overigens voor ontwikkelingshulp: voor elke euro die we uitgeven komt er 2,20 terug!

Terzijde, wat mij betreft mag het een republiek worden overigens, en dan het liefst ook nog even terug naar een 1-partijenstelsel zodat er tenminste iets gebeurd en het polderen diep in de klei kan worden verstopt!

Voorbeeld: we hebben 17 (zegge: ZEVENTIEN) jaar in Nederland geluld voordat de verruiming van de winkelsluittijdenwet erdoor kwam. Achteraf bleek er 5 maanden te zijn voorbijgegaan, let op, OMDAT DE WEGENVERKEERSWET moest worden aangepast v.w.b. de laad- en lostijden...

Zo zout vreet je het eigenlijk alleen in West-Europa!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal niets!

Hooguit is de koningin of dalijk de koning een icoon van nationale verbondenheid. Maar daartoe behoeft het instituut niet op de huidige wijze gehandhaafd te blijven. Uitkleden die poppenkast! Geen (formele) politieke invloed meer en om nog maar eens wat te zeggen gewoon belasting gaan betalen!

De Oranges gaan maar lintjes knippen en zwaaien wanneer zij daar behoefte aan hebben maar verder niets alstublieft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ons koningshuis kost een lieve duit maar dan heb je ook wat. De koningin beslist of bedisselt misschien meer dan je lief is, maar zeker niet niets.
Bovendien denk eens in wat een republiek al niet kwijt is aan de pensioenen van al die ex-presidenten die niets meer doen.
Verder is de koningin een goed uithangbord voor onze natie; iets waar veel republikeinen jaloers op zijn.