Wat zijn de rechten van een verdachte in een rechtszaak?

Voor maatschappijleer moet ik een rechtszaak beschrijven. In een bepaald deel van de rechtszaak moet de rechter de rechten van de verdachte opnoemen, maar deze staan niet in mijn boek beschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Elke verdachte heeft bepaalde rechten. Dit is geregeld in het Wetboek van Strafvordering (Eerste Boek, titel II).
Deze rechten zijn onder andere:
Het recht op een zelfgekozen raadsman (zie artikel 28, lid 1 Wetboek van Strafvordering)
Het recht op contact met zijn raadsman (zie artikel 28, lid 2 Wetboek van Strafvordering)
Het recht om te zwijgen (zie artikel 29, lid 1 Wetboek van Strafvordering)
Het recht om kennis te nemen van de processtukken (toegang tot sommige stukken kan echter geweigerd worden indien het belang van het onderzoek dat vordert)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdachte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast de rechten uit het Wetboek van Strafvordering ( afgekort Sv) zijn er de daarboven staande - noem ze maar algemene - rechten: de grondrechten. In de eerste plaats staan die in de Grondwet en daarnaast in het Verdrag van de Rechten van de mens.
We kennen in het recht bijvoorbeeld geen spreekPLICHT. Logisch, want hoe kun je dat afdwingen? Door martelen, en dat is verboden ( Rechten van de mens). Dus noemt Sv dat zwijgrecht. In feite larie , er is geen spreekplicht.
Bloedafname is bijvoorbeeld ook verboden ( recht op integriteit van het lichaam). DNA afnemen idem dito. Te omzeilen door een losse haar te onderzoeken maar dat blijkt dan onrechtmatig verkregen bewijs.Vingerafdrukken kunnen wel, dat zit BUITEN het lichaam. Onderzoek van lichaamsholten ( visitatie) ,mag wel onder omstandigheden, maar ook dan vloeit er geen bloed.
In feite is een verdachte een gewoon mens met alle rechten en plichten die iedereen heeft. Hij is pas na het vonnis van de rechter, als dat er al komt,gestraft.
Het Nederlandse recht heeft dus de mensenrechten voor een deel in het wetboek van Sv geïmplementeerd. Vandaar ook recht op rechtsbijstand enzovoort.
Daarnaast kennen bepaalde familieleden het verschoningsrecht, zodat ze niet tegen het familielid hoeven te getuigen. Maar ze mogen dat wel.
Loop eens langs het gemeentehuis, daar staan meestal een heleboel folders o ver rechtszaken, zoals : u moet voorkomen . Erg handig.