Kan Rusland uit de VN gezet worden?

Als de overige leden (buiten Rusland om) unaniem stemmen dat Rusland uit de VN gezet wordt, kan dit dan ook daadwerkelijk aangezien Rusland een permanent lid hiervan. Ik vraag dit omdat Rusland steeds een Veto uitbrengt...

3.2K

Antwoorden (1)

Er zijn mogelijkheden, of dit echt lukt is niet zeker:
1. Verzoek het Internationaal Gerechtshof om een mening te geven dat als een lid van de VN-Veiligheidsraad een oorlog begint, het in strijd handelt met het Handvest, waardoor het lidmaatschap ongeldig wordt.
2. Start initiatiefprocedures die erop neerkomen dat Rusland nooit als een wettige opvolger van de USSR kan worden beschouwd.
3. Beveel schorsing uit Verenigde Naties. De mogelijkheid dat een lidstaat uit de VN wordt geschorst, wordt beschreven in artikel 5 van het VN-Handvest: “Een lid van de Verenigde Naties waartegen preventief of handhavend is opgetreden door de Veiligheidsraad kan op aanbeveling van de Veiligheidsraad worden geschorst van de uitoefening van de rechten en voorrechten van het lidmaatschap door de Algemene Vergadering. De uitoefening van deze rechten en privileges kan worden hersteld door de Veiligheidsraad.”
SimonV