waarom willen sommige notarissen bepaalde akten niet opstellen ?

heb onlangs contact opgenomen met mijn notaris, intussen is zijn notariaat overgenomen door een jongere' ( onervaren ?
) notaris en deze liet mij weten dat hij , de wet voorschrijft dat mijn vraag omtrent het opstellen van een bepaalde akte door de wet is bepaald en dusdoende onwettig is, een andere notaris kan dit evenwel wel! hoe kan dit nu ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor akte wil je laten opmaken?
Anders weet ik niet in welk boek ik moet zoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat hier over : "indien er mij, wanneer ik zou komen te overlijden voordat mijn dochter van 11 jaar oud, de mogelijkheid bestaat dat ik als "voogd" (of hoe je deze persoon ook mag noemen)iemand anders (in dit geval : mijn broer) en niet mijn ex echtgenote, (zijnde de huidige voogd van mijn dochter), zij samen met haar "nieuwe man, haar intrek niet zou kunnen nemen in mijn woning .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zeven keer gelezen, maar snap er nog steeds niks van.
Je wilt op laten nemen dat als jij komt te overlijden, je dochter met haar moeder en eventueel nieuwe man niet in jouw huis mogen wonen ?
Wat wil je daarmee bereiken of voorkomen ? Je kunt je dochter niet zomaar onterven, en ook niet uit je huis zetten.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De biologische ouder in dit geval moeder krijgt altijd voorrang
Of je moet juridisch aan kunnen tonen dat ze daar niet voor in staat is
Alle andere materiële wensen zijn daarbij niet relevant
Zoals ik begrijp stel je als voorwaarde dat ze dan in jou huis gaan wonen ?
Dat kun je alleen stellen als moeder in de erfenis is genoemd als erfgenaam
Of je dochter bij het bereiken van de leeftijd van 18
Je broer kan alleen toeziend voogd worden zo lang moeder in leven is
Daarom kan de notaris deze akte niet opmaken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste Marleen, dat is niet de bedoeling,
echter is het wel mijn bedoeling om mijn ex niet de kans te geven om hier in te komen wonen tot mijn dochter 18 wordt, eens ze (de moeder) binnen en geinstalleerd is, krijg ze dan maar terug buiten !!!zij is opnieuw gehuwd met een iemand van vreemde origine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt racistisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me dit ook wel voorstellen als het om een Nederlander gaat, het hoeft dus niet per se racistisch te zijn, al klinkt het inderdaad wel een beetje zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maarre Johnny, wat jij hier wilt doen, is in feite afwijken van het erfrecht en dat kan niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wil mijn dochter hieromtrent niet onterven, mijn huidige woning behoort haar toe, en niet aan mijn ex, ook al is zij de mama van mijn dochter. wat ik wilde te weten komen is of de mogelijkheid bestaat dat niet zij (ex echtgenote) hier kan binnentrekken indien mij iets mocht gebeuren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn ex heeft geen eigen woning, wel huurt ze momenteel, dus bij mijn weten heeft ze dan (op dat ogenblik) een goedkope woning

Antwoorden (1)

Het huis is hypotheek vrij of loopt er nog een hypotheek. Als je komt te overlijden en het huis is vrij van hypotheek zal je dochter erfbelasting moeten betalen. Als je naast het huis ook voldoende middelen na laat waar ook eerst erfbelasting over moet worden betaald zal je dochter daarnaast nog voldoende middelen moeten over houden om het huis en de daarbij behoorde kosten te kunnen betalen. Daarnaast kun jij niet bepalen dat de moeder niet met een andere zijnde haar vriend of nieuwe partner in dat huis gaat wonen om haar dochter te verzorgen. Je broer is geen optiwe omdat de wettelijk verzorgen bij de moeder komt of ze moet onbekwaam zijn.
ronron1212