Waarom wordt het eigen risico in de zorg verhoogd?

Behalve dan omdat er bezuinigd moet worden, waarom precies het eigen risico?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het voorkomen van 'onzinbezoeken' aan artsen is al jaren een hot-issue.

Er waren tijden dat mensen (echt waar!!) naar de huisarts gingen om een doosje asperientje los te praten.
Dat doosje kostte dan, via huisarts en apotheek tientallen guldens (maar niet voor de 'patient'), terwijl dezelfde pilletjes voor nog geen gulden bij de grootgrutter liggen, maar in dat geval door de 'patient' betaald moesten worden.

Nog steeds gebeuren (op een andere schaal) vergelijkbare dingen. Mensen met een aanvullende verzekering vinden dat ze recht hebben op 13 fysiobehandelingen per jaar (nodig of niet doet er niet toe).
We gaan naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis om een pleister of een hechtinkje (kosten 150 euro of meer) in plaats van naar de huisarts (kosten 35 euro of minder) en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Waarom kost een rollator via de zorg zo'n 350 euro, en bij de hema 79 euro? Waarom rijden er alleen maar (door de verzekering betaalde) scootmobielen van duizenden euro's rond terwijl je zo'n ding ook voor veel minder dan 500 euro kan kopen?

Waarom betaalt de belasting mee aan de electrische fiets van een 65 plusser met een gammele heup? 'Alle' 50plussers kopen zo'n fiets zonder 'subsidie'.

Zolang de mentaliteit van de 'zorgconsument' niet verandert zullen de maatregelen uit den haag steeds strenger worden en zijn we allemaal de klos.

Vergeet daarbij niet dat verzekeraars een winstoogmerk hebben en daarom het gebruik zullen blijven stimuleren zolang het hen geld oplevert. Zo wordt het systeem in stand gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daarom moet problemen en oplossingen ook altijd geanalyseerd en aangepakt worden vlgs micro-meso-en macroniveau.

Andere antwoorden (2)

Het is een typisch geval van het behouden van koopkracht. Om de een of andere reden wordt in ons land (en in vele andere landen ook) precies verkeerd om geregeerd. De regering hier kijkt niet hoeveel geld zij nodig heeft om het land te laten draaien, maar berekent hoeveel geld zij kan innen zonder de koopkracht geweld aan te doen.

Als het eigen risico omhoog gaat hoeft de zorgpremie minder te stijgen, waardoor de vaste lasten voor veel mensen minder hard stijgen. De stijging van de kosten van de zorg worden zo meer betaald door mensen die er daadwerkelijk gebruik van maken.

Mijn mening is dat de hoogte van het eigen risico (net als de hoogte van de zorgpremie) iets is waar de overheid zich niet mee moet bemoeien. Ik denk dat ik vrij moet zijn om met mijn zorgverzekeraar af te spreken hoeveel eigen risico ik heb. Als ik geen eigen risico wil betaal ik meer premie en als ik bereid ben 1500 euro zelf neer te tellen als ik iets heb, dan betaal ik een lagere premie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vanwege het principe: de vervuiler betaalt. Dus als je wel gebruik maakt van zorg kost je dat meer geld aan eigen risico, dan iemand die geen gebruik maakt van de zorg. Deze personen betalen geen eigen risico.

De reden hiervoor is officieel dat het een prikkel zou moeten zijn en dat mensen 2 keer nadenken voordat ze naar een arts gaan. De andere kant is natuurlijk dat chronisch zieken en gehandicapten een extra kostenpost voor de kiezen krijgen ookal kunnen ze er niets aan doen dat ze ziek zijn.

Het alternatief zou bovendien zijn om de premie nog meer te verhogen dan nu al gebeurt en daar willen ze - zeker gezien de huidige onrust - niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chronisch zieken krijgen weer een deel van het eigen risico terug aan het einde van het jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt niet helemaal. de teruggaaf aan het eind van het jaar is in plaats gekomen van de belastingaftrek voor ziektekosten die is vervallen. dat heeft niets met het eigen risico te maken. ik heb ook nergens gelezen dat de bijdrage die chronisch zieken ontvangen hoger wordt als de eigen bijdrage stijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik toch niet met je eens, zie link.
https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-3-0-5-cer-2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, sorry. Dan hebben ze ook gelogen bij het hervormen van de aftrekposten want toen werd gesteld dat de aftrek voor buitengew. Ziektekn werd vervangen door deze regeling
ItisILeClerc
11 jaar geleden
de CER en de Wtcg vervallen straks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de bovengrens van teruggave is sinds een aantal jaar verhoogd