Soms worden er dingen besproken die je liever niet over alle voorpagina's ziet verschijnen. Je kan denken aan ons militaire beleid, beveiligingssituaties ed. Tevens wordt er in de ministerraad niet alleen gesproken over banale dingen zoals de volgende wet over bellen in de auto of een rookverbod (Hoewel die zaken ook het beste in beperkte kring worden besproken, omdat anders het hele land denkt minister van volksgezondheid te zijn) maar ook ove de buitenlandse politiek, oorlogen, en staatsgeheimen.

Alles wat gedaan wordt is in het belang van het land. Maar daarom wordt het nog niet allemaal door 'het land' gewaardeerd als het tussentijds uitkomt, zonder de achtergrondsinformatie die nodig is om bepaalde dilemma's te begrijpen. Daarbij zijn er dingen die gewoon niet allemaal publiekelijk hoeven te worden, denk aan beveiliging van personen of gebouwen.

De ministerraad vergadert in principe iedere vrijdag. De besprekingen van de raad zijn niet openbaar en hetgeen besproken wordt, is vertrouwelijk. Wel geeft de minister-president na afloop van de vergadering een persconferentie over de besluiten die genomen zijn. Ook geeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) persberichten uit naar aanleiding van wat in de ministerraad is besproken. Vergaderingen vinden plaats in de Trêveszaal van het ministerie van Algemene Zaken aan het Binnenhof, in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat ze die vrijheid hebben en dingen moeten kunnen doen en bespreken die het daglicht niet kunnen verdragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oei, jij denkt wel heel erg in complottheorieën. Jij denkt dat ze dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen?
Dat is nogal wat. Ze hebben toch hopelijk wel reclamejongens in dienst?
Omdat men vindt dat ongehinderd door externe factoren het land geregeerd moeten kunnen worden.
Barstjes in het glazuur van het kabinetsgebit doen de zaak geen goed.
14 jaar geleden
Omdat dit voor onze bestuurders de enige manier is om zaken 'onder de pet' te houden......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ministerraad is niet geheim, maar wel alleen bestemd voor de personen in de ministerraad. Er worden tenslotte notulen gemaakt die in te zien zijn. 100% geheim bestaat niet. Onderzoekscomissies krijgen toch ook toegang tot de notulen is gebleken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Waarop is jouw antwoord gebaseerd? Notulen van de ministerraad zijn pas na vele jaren (volgens mij pas na 50 jaar) in te zien. Onderzoekscommissies krijgen alleen bij hoge uitzondering toegang tot de notulen van een recente ministerraad: in de praktijk dus vrijwel nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat bij onderzoek deze juist ingezien konden worden zoals de van verkeersveiligheid comissie van van Vollenhove. Of misschien weigerde hij omdat de onderste steen niet boven zo komen (daar kan ik me iets van herrinneren, in een bepaalde situatie). Dank je voor de informatie, in ieder geval.
Één van de redenen hiervoor is dat de Ministerraad het regeringsbeleid duidelijk en eenduidig naar buiten wil brengen. Daarvoor is het onwenselijk dat meningsverschillen die in het kabinet bestaan, bekend worden. Het uiteindelijke besluit van de Ministerraad vormt het beleid of het beleidsidee.
Antoni