Wat is de procedure voor het tellen van stemmen? Ik heb gehoord dat er duizenden vrijwilligers van 7 tot 23 uur druk bezig zijn met stemmen tellen...

Wat is de procedure daarvoor, met de oude stembiljetten en hoe gaat dat in zijn werking? Er staan op een biljet ruim 200 vakjes, en hoe sorteren ze die biljetten nou om te tellen? Per partij, en hoe tellen ze de stemmen op de kandidaten? Ook meteen?

En hoe is het beveiligd dat er niet iemand een manipulatie uitbrengt, of een biljet perongeluk op een verkeerde plek neerlegt (i.p.v. PvdA bijv. PVV)?

Iemand hier ervaring of die er meer van af weet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan vanavond om 21 uur bij een stembureau binnen lopen. Iedereen mag het tellen van de stemmen bij wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk om te weten. Dacht dat zoiets besloten was (op media na).... Maar goed ik volg nog liever de uitslag ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er heen gaan als ik jou was, voor er iets op tv komt ben je wel even verder.
Is toch leuk, eens een kijkje nemen in de keuken van de democratie? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo vrijwillig? Ik kreeg ruim 2 jaar geleden gewoon betaald via een uitzendburo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, my bad.. Je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen vrijwilligerswerk, ik kreeg betaald en dat was geen vrijwilligersvergoeding maar gewoon met loonstrook en belastingdienst.

Antwoorden (2)

Uit mijn ervaring als stembureau medewerker.

Je leegt de bus op de grond, eerst selecteer je op partij. Je legt alle biljetten bij elkaar. Vervolgens selecteer je per partij op lijsttrekker of niet lijsttrekker. Dan tel je hoeveel stemmen er zijn uitgebracht per kandidaat. Dit doe je met twee man, je neemt de biljetten door en de ander turft op een lijst aan hoe veel stemmen iedere kandidaat heeft.

Je voorkomt dat er biljetten op de verkeerde plaats liggen doordat je de biljetten heel vaak in handen hebt.

Om te voorkomen dat je te veel of weinig telt heb je ook de stempassen. Als je 1000 stempassen hebt moet je dus ook 1000 stembiljetten hebben. Als daar een verschil in zit ga je opnieuw tellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om 21.00 u. wordt het stembureau gesloten. De voorzitter van het stembureau opent de tot dan toe gesloten stembus en kiepert de hele inhoud uit over de vloer. Er wordt goed gekeken of er niets is achtergebleven in de stembus. Vervolgens worden de stembiljetten opengevouwen en op stapels gelegd. Als alles open is wordt gesorteerd op partij. Dan begint het tellen. Vervolgens wordt bij iedere partij de lijsttrekker uitgesorteerd en de voorkeursstemmen komen op een stapel samen te liggen per partij. De voorkeursstemmen worden gesorteerd op kandidaat. De stemmen op de lijsttrekker worden geteld en de stemmen op de andere kandidaten worden afzonderlijk gesteld. Tussendoor worden steeds de getelde aantallen genoteerd en vergeleken met het aantal uitgebrachte stemmen. Tijdens het stemmen gedurende de hele dag worden al de ingebrachte stempassen geteld.
Klopt er iets niet dan wordt er opnieuw geteld bij de stapel waar men een fout vermoedt. Dit is hoogstwaarschijnlijk bij een van de grotere stapels, omdat bij de kleine stapels een fout niet zo voor de hand ligt. Als uiteindelijk alles klopt wordt het proces verbaal opgemaakt en worden alle aantallen per partij en per kandidaat ingevuld en nog heel veel meer zoals ongeldige stembiljetten, blanco's en onbruikbaar gemaakte biljetten.
Er wordt in ieder geval niet geteld van 7 tot 23 uur, maar vanaf 21.00 uur totdat het karwei is geklaard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als een biljet op een verkeerde stapel is terechtgekomen zal de volgende teller dat zien en de fout corrigeren. Alles wordt minimaal tweemaal geteld door verschillende personen.